مراحل شروع کسب و کار

خیلی از عزیزانی که قصد شروع و راه اندازی کسب و کاری را دارند، این سؤال به ذهنشان خطور می کند که برای شروع طرح خود یا حتی پیش از آن باید چه اطلاعاتی داشته باشند و چه اقداماتی انجام دهند.

در این مقاله، به طرح نکات لازم می پردازیم:

پیش از شروع کسب و کار، لازم است که این 9 سؤال را از خود بپرسیم و به آنها پاسخ بدهیم.

1. مشتریان ما چه کسانی هستند؟ و قرار است با چه افرادی سر و کار داشته باشم؟

برقراری ارتباط یا هدف قرار دادن کل افراد روی کره زمین، هدف مناسبی نیست؛ بلکه می بایست به مطالعه بازار بپردازیم و گروه خاصی از افراد را انتخاب کنیم و براساس خواسته ها و شرایط ایشان، برنامه ریزی خود را انجام دهیم.

2. چه محصولات و خدماتی می خواهیم به آن ها ارائه دهیم؟

ممکن است ما دارای دو یا سه دسته از مشتریان باشیم که یک دسته از آنها طالب محصولات لاکچری باشند و دسته ای محصولات پریمیوم و …

3. چه ارزشی در اختیار مشتریان قرار می دهیم؟

این ارزش باید به گونه ای باشد که مشتریان ما را رها نکنند و تعاملشان با ما ارزشمند باشد و تجربه ای متمایز را در خودشان احساس کنند.

4. چطور با آن ها در ارتباط باشیم؟

5. چه محصولات فرعی در کنار محصولات فرعی در اختیار آن ها قرار می دهیم؟

این اقدام موجب قفل کردن مشتریان می شود که قبلاً در روش دلتا به توضیح آن پرداخته ایم.

6. منابع اولیه مورد نیاز ما چیست؟

این منابع می بایست تعامل ما با مشتریان را بهبود بخشد و همینطور محصولات خوبی را ارائه نماییم.

7. تامین کنندگان چه کسانی هستند؟

8. نحوه کسب درآمد ما از این کسب و کار چگونه است؟

9. هزینه های لازم برای شروع و اجرای طرح به چه میزان است؟

در مورد هزینه ها لازم است که به صورت جزئی و دقیق به مطالعه و بررسی بپردازیم.

در پایان من یک سؤال دیگر هم به این پکیج اضافه می نمایم:

10. ما 100 مشتری اولیه خود را که محصول من را خریداری می نمایند، چگونه پیدا می کنیم و چطور ارتباط برقرار می نماییم؟

مراحل شروع کسب و کار

این 10 سؤال به شما کمک می کنند تا بتوانید استراتژی و مدل کسب و کاری متناسب با اهداف خودتان، طراحی نمایید. پیشنهاد می کنم که این سؤالات را در اتاق کارتان در مقابل خودتان قرار داده و هر روز به آنها فکر کنید و تلاش کنید که هر روز پاسختان را کاملتر نمایید.

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین کسب و کار پریمیوم