مدیریت زمان چیست و چه تکنیک هایی دارد ؟

چکیده ی کتاب مدیریت زمان 

مدیریت زمان برای برخورداری از حداکثر سلامتی و بهره وری شخصی حیاتی است.

میزان کنترلی که بر زمان و زندگی خود دارید، 5 شاخص مهم از میزان آرامش درون، هماهنگی و سلامت شما است.

احساس عدم توانایی در کنترل زمان، منبع اصلی استرس، نگرانی و افسردگی است.

هر چه بهتر رویدادهای مهم زندگی خود را سازماندهی و کنترل کنید هر لحظه احساس بهتری خواهید داشت، انرژی بیشتری دارید، بهتر می خوابید و کارهای بیشتری انجام می دهید.

چهار عامل بهره وری :

اشتیاق سوزان
قاطعیت
اراده
انضباط

افراد موفق از زمان خود به خوبی استفاده می کنند.

افراد ناموفق استفاده ضعیفی از زمان دارند.یکی از قوانین موفقیت، « ایجاد عادات خوب و تبدیل کردن آنها به ارباب شماست. » مدیریت زمان در واقع همان مدیریت زندگی است.

روان شناسی کتاب مدیریت زمان

تفکر و احساسی که نسبت به خودتان دارید تا حد زیادی تعیین کننده ی کیفیت زندگی تان است و هسته عزت نفس است.

یعنی میزانی که خود را دوست دارید. روی دیگرعزت نفس، خودباوری است. یعنی میزانی که خود را شایسته، توانمند، بهره ور، قادر به حل مشکلات، انجام کار و دستیابی به اهداف می دانید.

هرچه عزت نفس تان بیشتر شود، بهره ورتر و توانمندتر خواهید شد.

مدیریت زمان چیست و چه تکنیک هایی دارد ؟

 

قانون کنترل در کتاب مدیریت زمان

مدیریت زمان ، بر مبنای ساده ای بنا شده است که قانون کنترل نامیده می شود.

بر این اساس، زمانی که احساس خوب نسبت به خود دارید،کنترل زندگی در دستان تان است و بالعکس..

یعنی وقتی احساس می کنید بر سرنوشت خودتان تسلط دارید، کنترل درونی دارید.

و کنترل بیرونی یعنی تحت کنترل شرایط خارجی هستید.

وقتی تحت عوامل بیرونی هستید احساس می کنید که رئیس چک ها، فشار کار و مسولیت شما را کنترل می کنند.

احساس می کنید در زمانی محدود، کارهای فراوانی برای انجام دادن دارید و اینکه واقعا مسولیت زمان و زندگی از دست تان خارج است.

اغلب کارهایی که انجام می دهید واکنش و پاسخ گویی به رویدادهای بیرونی است.

برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشید باید عمیقا احساس کنید بر حوزه های مهم کسب و کار و زندگی شخصی خود کنترل دارید.

افکار و احساسات شما از دیدگاه کتاب مدیریت زمان

هر شخصی، خود انگاره ای دارد.یک برنامه درونی که رفتار او را در همه حوزه های مهم زندگی تعیین می کند.

چنین افرادی ، دیدگاه و تفکرشان این است که بسیار منظم و بهره ور هستند. آنها مسولیت کامل زندگی شان را بر عهده دارند.

باورها به واقعیت تبدیل می شوند.

اگر خود را یک مدیر زمان عالی بدانید، به طور طبیعی همان کارهایی را انجام می دهید که با آن باور سازگارید.

ذهنتان را برنامه ریزی کنید.

95 درصد از احساسات و اقدامات احتمالی شما به واسطه ی گفتگوی درونی تان است.

مدام با خود تکرار کنید. « من بسیار منظم و بهره ور هستم» وقتی احساس می کنید کار زیادی بر سرتان ریخته است، استراحت کنید و به خود بگویید من بسیار منظم و بسیار بهره ور هستم.

خود ایده آل را تجسم کنید

خود را منظم، کارا و مسلط بر زندگی بدانید.

دیدی که نسبت به خود دارید، همان شخصیتی است که در بیرون از خود نشان می دهید.

معنا و هدف در خلاصه کتاب مدیریت زمان

برای چه چیزی بیشترین ارزش را قائلید؟

تنها زمانی احساس شادی واقعی می کنید که فعالیت روزانه تان با ارزش هایتان هماهنگ باشد.

افرادی که عاشق کارشان هستند، به ندرت احساس خستگی می کنند.

وقتی طوری زندگی می کنید که با ارزش هایتان سازگار است، به نظر می رسد که جریانی دائم از انرژی، اشتیاق و خلاقیت را تجربه می کنید.استرس ناشی از کار روی مسایلی است که با ارزش های شما سازگاری ندارند.

شما فوق العاده اید

به چشم انداز و ماموریت تان فکر کنید.

یکی از بهترین کتاب های اخیر، کتاب «تفکر سریع و آهسته » نوشته دانیل کانمن است. دیدگاه او این است که در مواجهه با شرایط مختلف زندگی روزانه باید از دو نوع تفکر متفاوت استفاده کنیم.

تفکر سریع، نوعی تفکر است که برای مدیریت وظایف، مسولیت ها، فعالیت ها، مشکلات و شرایط کوتاه مدت استفاده می کنیم که برای فعالیت های روزانه بسیار مناسب است.

دومین تفکر، تفکر آهسته است که زمان بیشتری را درباره ی جزییات شرایط اختصاص می دهید.عدم استفاده از تفکر آهسته در هنگام لزوم و نیاز، دلیل بسیاری از اشتباهات ما در زندگی است.

قبل از اقدام فکر کنید

به پایان بیاندیشید

خروجی های مطلوب خود را به وضوح مشخص کنید. می خواهید در انتها به کجا برسید؟

روش خود را بررسی کنید

دقیقا بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید. قرار است چگونه آن را انجام دهم؟ کار چطور پیش می رود؟

آیا کاری که انجام می دهید، با سریع ترین و کاراترین روش ممکن پیش می رود؟

به دنبال راه بهتری باشید

حقیقت این است که همیشه روشی متفاوت و بهتر برای رسیدن به یک هدف وجود دارد.این راه ممکم است سریع تر، ارزان تر، ساده تر و کاراتر باشد.

به آینده بروید و به عقب نگاه کنید

مهم ترین و ارزشمندترین کاری که در هر حوزه و تخصصی انجام می دهید چیست ؟تفکر!

توانایی تفکر درباره ی کاری که انجام می دهید و روش انجام آن بیش از هر اقدامی برنتایج شما در آینده اثر می گذارد.

هر روز 30 دقیقه یا بیشتر به مرور اهداف، برنامه ها و پیشرفت هایتان اختصاص دهید.بهترین زمان ، ابتدای روز است.

مردان و زنان موفق همگی فرآیند مشترکی دارند  که وقتی به موفقیت دست می یابند که به طور منظم زمانی را به تفکر درباره اینکه  که هستند و چه می خواهند و بهترین راه دستیابی به آن هدف را مشخص کنند.

چشم انداز بلند مدت

افراد موفق زمانی را به « چشم انداز بلند مدت » اختصاص می دهند. که بعد از 10 سال دقیقا به چه چیزی می خواهند برسند و سپس در زمان حال کاری را انجام می دهند که در آینده بدان دست یافته باشند.

این نیز تکنیک قدرتمندی است.

در زمان حال بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید

برای مثال، دختر جوانی تصمیم می گیرد که در بزرگسالی در کارش بسیار موفق باشد.

او با داشتن این چشم انداز بلند مدت در ذهن، ساعات زیادی درس می خواند تا در دبیرستان نمرات خوبی بگیرد و بتواند به دانشگاه خوبی برود.

در دانشگاه نسبت به هم سن و سال های خود، درسهای سخت تری را بر میدارد تا هر چه زودتر با نمراتی در حد شاگرد اول کلاس فارغ التحصیل شود.

در نتیجه سال ها کار و مطالعه سخت، و صرف نظر از لذات آنی مهمانی ها، ورزش ها و زندگی اجتماعی با درجه ی عالی از یک دانشگاه معتبر فارغ التحصیل می شود و به استخدام شرکت بزرگی در می آید.

در آنجا فرصت دارد که نسبت به همکلاسی هایی که اصلا به آینده فکر نکرده اند، حقوق بیشتری دریافت کند و سریع تر ارتقا بگیرد.

وقتی به روشنی می دانید که در زمان مشخص در آینده چه جایگاهی را می خواهید، در زمان حال تصمیمات بهتری می گیرید.

قانون این است که چشم انداز بلند مدت تصمیم گیری کوتاه مدت را بهبود می بخشد.

 

برای اجرای تکنیک های کتاب مدیریت زمان آماده شوید

اگر به سوی مقصد مطلوب خود حرکت نکرده باشید، تمایلی برای زودتر رسیدن به آن ندارید.

اگر در مسیری که خودتان تعیین کرده اید، حرکت نکنید هرگز نمیتوانید زمان خود را به گونه ای مدیریت کنید که سرعت موفقیت هایتان را افزایش دهد.

وقتی استراتژی ها و تاکتیک های مدیریت زمان بدون چشم اندازی شفاف از آینده به کار گرفته شوند، شما را به مقصدی می برند که هیچ جذابیتی برایتان ندارد و فقط سریع تر به آن می رسید.

وقتی ارزش ها، چشم انداز و ماموریت مشخصی برای زندگی و کار خود داشته باشید و بدانید می خواهید به چه چیزی دست یابید و بهترین راه دستیابی به آن چیست، آن وقت و فقط آن وقت است که می توانید از بعضی تکنیک های قدرتمند زمان که در دسترس تان است، استفاده کنید.

برنامه های مکتوب تهیه کنید

همه مدیران موفق،برنامه ریزان خوبی هستند.آن ها فهرست ها و ریز فهرست هایی برای دستیابی به هر هدف بزرگ و کوچک دارند.

هرگاه پروژه جدید به آن ها محول می شود، زمانی را به تفکر دقیق درباره آن اختصاص می دهند و سپس فهرست منظمی از همه گام های لازم برای تکمیل پروژه  و مدیریت زمان آن را می نویسند.

هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی می شود، باعث ده دقیقه صرفه جویی در زمان و مدیریت زمان  می شود.

زمانی را که پیش از آغاز کردن به تفکر دقیق درباره آن اختصاص می دهید، باعث افزایش انرژی شخصی به میزان 1000 درصد می شود، زیرا که در ازای هر یک دقیقه سرمایه گذاری در برنامه ریزی قبلی برای کار،10 دقیقه صرفه جویی می کنید.

برنامه ریزی برای دستیابی به هدف

افراد موفق درک شفافی از اینکه چه کسی هستند و در هر حوزه از زندگی خود چه می خواهند دارند.افراد موفق علاوه بر داشتن اهداف مکتوب، برنامه های عملی مکتوبی هم دارند که هر روز از آن ها پیروی می کنند.

وقتی هدف بزرگتری برای خود و کسب و کارتان تعیین می کنید، باید از خود این چهار سوال را بپرسید:

1.مشکلات و موانعی که میان شما و دست یابی به اهداف وجود دارند، کدامند؟

چرا پیش از این به هدف تان نرسیده اید؟

چه چیزی شما را عقب نگه میدارد؟

چه چیزی سد راهتان شده است؟

باید چه مشکلاتی را حل کنید و بر چه سختی هایی غلبه کنید تا در نهایت به هدفتان برسید؟

 

خلاصه کتاب مدیریت زمان

 

2.چه دانش، مهارت و اطلاعات بیشتری برای دستیابی به هدف یا تکمیل پروژه لازم است؟

یادتان باشد که چیزی که شما را به اهداف تان رسانده است، برای پیشرفت بیشترتان کافی نیست.

ببینید چه چیزی نیاز است  تا دانش و اطلاعات بیشتری برای اتخاذ تصمیمات صحیح در فرآیند هدف تان داشته باشید.

3.افراد، گروه ها و سازمان هایی که در راستای دستیابی به هدف و کمک و همکاریشان احتیاج دارید، کدامند؟

گاهی یک فرد می تواند ایده ها و دیدگاه هایی به شما بدهد یا دری را به رویتان باز کند و کمک کند تا بیش از آنچه تصور می کردید، به موفقیت برسید.

به همین دلیل بسیاری از فعالان کسب و کار به مشارکت های انتفاعی روی می آورند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه کنند.

4.از میان همه کسانی که می توانند در دستیابی به هدف به شما کمک کنند، مهم ترین فرد چه کسی است؟

در ازای همکاری و کمک این فرد برای دستیابی سریع تر به اهداف مهم تان، به او چه چیزی می توانید ارائه کنید؟

مهم ترین پروژه ها در کسب و کار و در دنیای اطراف ما با افرادی کامل می شود که قبل از شروع کار برنامه های عملی دقیقی تهیه می کنند.

برنامه های مکتوبی برای خود و کسب و کارتان بنویسید و سپس با دقت از آن ها پیروی کنید تا به موفقیت برسید.

 

منصور نوری زاده ghaboos.com / مدیران پریمیوم توربو 

خلاصه ای از کتاب مدیریت زمان برایان تریسی