فرآیند در گیر کردن مشتریان

پیرو فرآیند دلتا که در لانچ محصولات یا جا انداختن محصولات در بازار می تواند کمک کننده باشد و مشتمل بر موارد زیر است. سعی بر آن داریم تا در این دانشنامه در مورد فرآیند در گیر کردن مشتریان، بیشتر توضیح ارائه دهیم:

 

فرآیند در گیر کردن مشتریان به چه صورت است؟

الف) محصول متمایز

ب) تجربه و حس متمایز

ج) یکپارچگی با مشتری

د) توسعه افق خدمات در فرآیند در گیر کردن مشتریان

هـ) درگیر کردن مشتریان

و) قفل کردن مشتری به خودمان

 

وقتی مشتریان درگیر پروژه های ما شوند، به راحتی ما را رها نخواهند کرد.

مبحث درگیر کردن مشتریان شامل دو فرآیند می باشد:

1- کارها و مکانیزم هایی وجود داشته باشد که مشتریان با انجام دادن یک فعالیت با ما تعامل داشته باشند یا interactive باشند.

بعنوان مثال در صفحات مجازی مثل اینستاگرام، شما پست های دوستان و افرادی که follow می کنید را like می کنید. امروزه شاهد رقابت بر سر جذب بیشترین لایک و follower می باشد.

با اینکه صاحب آن پیج از بالا رفتن میزان followerها و like های پست هایش، خوشحال و راضی می گردد. اما برنده اصلی این فعالیت ها خود اینستاگرام می باشد.

چرا که زمینه ای را فراهم کرده است تا کاربران ضمن انجام فعالیتهایی به interaction با اینستاگرام بپردازند.

در کسب و کارهای خرد وقتی مشتری، محصول شما را امتحان می کند. مثل استفاده یک هفته ای از یک نرم افزار یا انجام test drive پیش از خرید خودرو. او درگیر محصول ما و در نتیجه کسب و کار ما می شود. یا وقتی شما شرایطی فراهم کنید که مشتری با تکمیل برگه های نظرسنجی، این امکان برایش ایجاد گردد

که در باشگاه مشتریان امتیاز بیشتری دریافت کرده و از امکانات خاصی برخوردار گردد. در واقع شما مکانیزمی را ایجاد کرده این که مشتریان فعالیت بیشتری در رابطه با محصول یا کسب و کار شما انجام دهند.

فرآیند در گیر کردن مشتریان

2. آماده سازی بستری جهت موفقیت مشتریان در کسب و کار خودشان که در نتیجه همکاری با شما بوده است.

اگر چنین امکانی برای مشتریان وجود داشته باشد و ایشان به دستاوردی خوب در راستای موفقیت در کسب و کار خودشان برسند، می توان چنین پیش بینی کرد که تعامل و همکاری با شما تبدیل به بخشی از lifestyle ایشان گردد.

بعنوان مثال اگر شما درب ضد سرقت یا کابینت می فروشید و ممکن است، این امر برای یک پیمانکار ساختمانی که فقط ساختمان را می سازد و بعد ممکن است هرگز به فروشگاه شما نیاید، یک امر خیلی معمولی و عادی می باشد؛ ولی اگر شما هر سال به خریداران ساختمان او که

مصرف کنندگان نهایی محصولات شما هستند، خدمات ویژه ای ارائه نمایید، قاعدتاً باعث موفقیت همان پیمانکار شده اید و او می تواند ساختمانهای جدیدی که می سازد را به مشتریان قبلیش راحت تر بفروشد و همین موضوع موجب رضایت و حس موفقیت او در کسب و کارش می گردد؛ موفقیتی که در نتیجه همکاری با شما بوده است.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم