بررسی پنج نیروی مدل پورتر در راستای سودآوری کارآفرینان

پنج نیروی مدل پورتر سودآوری کارآفرینان

یکی از عمده ترین سؤالاتی کارآفرینان از خود می پرسند این است که آیا آنها با توجه به محیط هایی که با آنها در ارتباط هستند، سودآور می شوند یا خیر؟

 

در پاسخ به این سؤال می توان ارتباطی برقرار کرد با پنج نیروی مدل پورتر:

 

  1. شدت رقابت و پنج نیروی مدل پورتر سودآوری کارآفرینان :

هر قدر رقابت سخت تر و در سطح بالاتری داشته باشید، قاعدتاً سودآوری شما کم خواهد شد. و بالعکس، رقیب کمتر داشتن به معنای سودآوری بیشتر کسب و کار می باشد.

 

  1. تهدید محصولات جایگزین:

بعنوان مثال اگر شما فروشنده آب معدنی هستید، باید مطلع باشید که محصولات جایگزین متعددی ممکن است برای آب معدنی وجود داشته باشد. مانند آب های گازدار، نوشابه ها و آب میوه ها و … .

در این مورد هم هرقدر میزان و امکان جایگزینی برای محصول شما کمتر باشد، سودآوری شما بیشتر خواهد بود و بالعکس.

پنج نیروی مدل پورتر سودآوری کارآفرینان

 

  1. تهدید تازه واردها:

به یاد داشته باشید که هرگز هیچ رقیبی را به دید ضعیف نگاه نکنید. تازه واردها که در زمینه محصولات high tech، بسیار پررنگ تر جلوه می کند. بعنوان مثال اگر شما در زمینه تدریس، مشغول فعالیت هستید، چنانچه رقبای شما برای ورود به حوزه کاری شما نیاز به داشتن تخصص خاص نداشته باشند و با سطح پایینی از اطلاعات، بتوانند همانند شما به تدریس بپردازند، میزان سودآوری شما پایین خواهد بود. بطور کلی در هر زمینه دیگری از کسب و کار که فعال باشید، نبودن مانعِ نیاز به تخصص یا عدم سخت بودن راه برای رقبایی که قصد ورود به حوزه کاری شما را دارند (تازه واردان)، موجب کاهش میزان سودآوری شما خواهد بود.

 

  1. قدرت چانه زنی خریداران

هرقدر مشتریان شما افرادی قوی باشند یا امکان انتخاب جایگزین بجای شما داشته باشند، سودآوری شما کمتر خواهد بود و بالعکس.

 

  1. قدرت چانه زنی تامین کنندگان:

بعنوان مثال چنانچه شما صاحب یک شرکت پخش باشید، تأمین کنندگان شما بسته به نوع و زمینه کاری و محصولاتی که شما آنها را پخش می کنید، متفاوت خواهند بود. حال هرقدر تأمین کنندگانی که بطور مستقیم به شما مربوط باشند و منابع کالایی شما را تأمین کنند ولیکن ضعیف باشند، برای شما ایجاد مشکل و دردسر خواهند کرد. ولی برعکس ممکن است که ایشان تأمین کنندگان رقبای شما باشند. که محصولات متنوعی را به بازار عرضه می کنند. لذا با ضعف آنها، سودآوری شما افزوده خواهد شد.

پنج نیروی مدل پورتر سودآوری کارآفرینان

امیدواریم که شرح این پنج عامل، برای شما همراهان محترم، مفید و مؤثر واقع گردد. لطفاً با ارائه نظرات و پیشنهادات

یا انتقادات خود، ما را در ارائه بهتر خدمات یاری نمایید.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی