شناخت محیط

شناخت محیط

یکی از نکاتی که برای کارآفرینان اهمیت دارد، مبحث صادرات و واردات بین الملل می باشد.

نکته اصلی در این راستا شناخت محیط است. که به ما کمک می کند متوجه شویم در رابطه با محصولی جدید که قصد صادرات یا توزیع آن را چه در خارج و چه در داخل کشور داریم و یا قصد گسترش محصول قدیمی خود را داریم، چه اقداماتی باید انجام داده و چه طرح استراتژیکی را در پیش بگیریم.

معمولاً شناخت محیطی که انجام می شود، بر اساس مقوله های اقتصادی است. یعنی توجه به وضعیت تورم، بهره های بانکی، سطح درآمد مردم و تصمیمات اقتصادی دولت، مالیاتها و عوارض صادرات و واردات و الگوهای مالی مردم یا lifestyle اقتصادی آنها و … .

 

اما لازم است در شناخت محیط، درکنار مقوله های اقتصادی، به سه آیتم دیگر هم توجه داشته باشیم:

  • شرایط اجتماعی-فرهنگی

  • شرایط سیاسی-حقوقی

  • شرایط تکنولوژیک

 

باید برای ما مهم باشد که در زمینه های فرهنگی-اجتماعی، سبک عادات و رفتار مردم چگونه است. مثلاً آیا مردم آن منطقه یا کشور افرادی قناعت پیشه هستند.

لوکس بودن زندگی برایشان اهمیت دارد یا خیر. هرم سنی مردم چگونه است (تعداد نسل جوان غالب است یا پیر)، انتظارات ایشان چگونه است. ارائه و دریافت خدمات برایشان اهمیت دارد یا خیر. میزان جمعیت مهاجرین چقدر است، امید به زندگی مردم تا چه سنی است. نگرش اجتماع به کارآفرینی و کسب و کار چگونه است. یا حتی سطح تحصیلات و مذهب قالب بین مردم، نحوه گذران اوقات فراغت مردم و دیگر مباحث اجتماعی-فرهنگی که به ما کمک کند متوجه شویم که محصول خود را با چه سبک و سیاقی ارائه نمایم.

شناخت محیط

حتی مطالعه درباره امور و اصول سیاسی کشور مقصد یا مباحث حقوقی سازمانها، می تواند در ارائه بهتر محصول یا خدماتمان، ما را یاری گرداند. مثل اینکه آیا در آن جامعه بحث انحصار رایج، با محیط زیستشان چگونه تعامل دارند؟ روابط آن جامعه در سطح بین الملل چگونه است، آیا ثبات سیاسی دارند یا خیر و … .

 

مبحث تکنولوژی جامعه مقصد هم جزو موارد بسیار مهم در شناخت محیط می باشد. مثلاً شناخت پیدا کردن از سطح پیشرفت تکنولوژیک آن جامعه، فناوری اطلاعات موجود در آن محیط، تحقیقات بازار در آن جامعه به چه صورتی انجام می شو.، ارتباط بین دانشگاه با صنعت چقدر قوی است و … .

شناخت محیط

ارتقا و گسترش سطح اطلاعات و دید ما نسبت به کشور خارجی مقصد برای صادرات یا حتی درمورد شهری از شهرهای داخل کشورمان، مانند چراغی روشن می باشد که در دست داریم که راه را برایمان روشن می نماید و راحتتر می توانیم به طراحی استراتژی بپردازیم و احتمال نتیجه نگرفتن ما را کاهش می دهد.

 

خوشحال می شویم که از تجربیات یا سؤالات خود در زمینه کارآفرینی با ما صحبت کنید.

امیدواریم که بتوانیم در راستای بهبود شرایط کسب و کار شما نقش مفید و کارا داشته باشیم.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم