رهبری کسب و کار چیست؟

رهبری (Leadership) هنر ترغیب گروهی از افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک است. در یک محیط تجاری، رهبری به معنای هدایت کارمندان با یک استراتژی خاص به سمت رفع نیازهای شرکت است.

هر شرکت برای رسیدن به موفقیت، به رهبری قدرتمند نیاز دارد. تیمی که از مزایای رهبری قوی و ماهر بهره‌مند ‌است.

احتمالاً نسبت به تیمی که رهبر ندارد، قوی‌تر خواهد بود.

رهبری دکتر نیما کیمیایی

هدف رهبری کسب‌ و کار چیست؟

رهبری کسب‌ و کار به نحوه تصمیم‌گیری افراد یک گروه، تعیین اهداف شرکت و مشخص کردن راه و روش رسیدن به آن اهداف در یک محیط  مربوط می‌شود.

رهبری کسب‌ و کار می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً توسط یک مدیر عامل یا کارمند حرفه‌ای انجام می‌شود.

هدف رهبری کسب‌ و کار، یافتن بهترین روش برای هدایت یک تیم است که بهترین کارایی را برای آن تیم و کل شرکت داشته باشد.

رهبر کسب‌ و کار کیست؟

همیشه نیاز به رهبران قوی در تجارت حس می‌شود. مهم نیست که در چه شغلی فعالیت دارید، اگر مهارت‌های مناسبی داشته باشید، می‌توانید یک رهبر موفق در کسب‌ و کار خودتان باشید.

یک رهبر به دیگران الهام می‌بخشد تا در جهت رسیدن به اهداف فردی و تیمی خوب فعالیت کنند.

و در عین‌حال، آنها را در این مسیر سخت، هدایت و حمایت می‌کند. شخصیت رهبر باید به‌گونه‌ای باشد که دیگران از دستورات او پیروی کنند. رهبران باید انتقادپذیر باشند و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنند تا در نهایت، به موفقیت برسند.

آیا رهبر همان مدیر است؟

مدیریت و رهبری مکمل یکدیگر هستند، اما کاملاً با هم تفاوت دارند. رهبر در یک گروه الهام‌بخش است، به کارمندان انگیزه می‌دهد و آنها را برای دستیابی به اهداف رؤیایی تشویق می‌کند.

مدیر با کارهای اداری و حساب‌ و کتاب واقعی در یک کسب‌ و کار سر و کار دارد.

مثلاً در اینجا به چند وظیفه معمول یک مدیر اشاره می‌کنیم:

  • اطمینان حاصل کردن از اینکه خدمات و محصولات شرکت به‌ نحوی‌ که آنها انتظار دارند به مشتریان برسد. مدیران معمولاً درک خوبی از نیازهای مشتریان دارند.
  • ارزیابی کارهای اداری و الزامات قانونی مربوط به شرکت وبرند
  • اطمینان حاصل کردن از رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشتی در محیط کار
  • برنامه‌ریزی بودجه شرکت و ایجاد فضای آموزشی مناسب برای کارمندان شرکت

انواع سبک‌های رایج رهبری کسب‌ و کار

هر رهبر به شیوه‌ای متفاوت و خاص خود، یک تیم یا شرکت را رهبری می‌کند. انواع مختلفی از سبک‌های رهبری وجود دارند اما نکته مهم این است که شما خودتان باید بهترین سبک رهبری را برای خود انتخاب کنید. در اینجا به معرفی سبک‌های مختلف رهبری می‌پردازیم.

رهبری مستبد

رهبران مقتدر یا مستبد به‌ تنهایی و بدون مشورت با دیگران تصمیم‌گیری می‌کنند. این نوع رهبری بر داشتن کنترل کامل بر تمام تصمیمات تیم تمرکز دارد. این رهبران حتی در شرایطی که ایده‌ها در بین اعضای تیم محبوب نیستند هم به‌تنهایی و سریعاً تصمیم‌ می‌گیرند. یک رهبر مستبد، به‌دقت کار تیم خود را زیر نظر می‌گیرد و اگر کسی انتظارات او را برآورده نکند، جریمه خواهد شد.

 بوروکراتیک

رهبران بوروکراتیک، سیاست‌ها و رویکردهای سخت‌گیرانه‌ای را برای خود و تیم‌هایشان تعیین می‌کنند. این نوع از رهبری تمرکز شدیدی بر روی نتایج و عملکرد تیم دارد و اعضای تیم مجبورند تا مدام به هیئت‌مدیره و سهامداران گزارش کار ارائه کنند. این نوع رهبری برای کارهای خطرناکی مانند کار با ماشین‌آلات، مواد سمی یا کار در ارتفاعات بسیار مناسب است.

 دموکراتیک

رهبران دموکراتیک رهبرانی هستند که در کار از نظرات همه اعضای تیم استفاده می‌کنند. اگرچه تصمیم‌گیری نهایی بر عهده رهبران است، اما با در نظر گرفتن نظرات دیگران، حس همکاری را در بین اعضای تیم تقویت می‌کنند.

بی‌تفاوت

رهبران«بی‌تفاوت» بر پروژه‌ها نظارت می‌کنند، اما به اعضای تیم اجازه می‌دهند تا خودشان تصمیم بگیرند و کار را جلو ببرند.

آنها اعضای تیم را حمایت و تشویق می‌کنند، اما به آنها دستور نمی‌دهند و نمی‌گویند که کارها را چگونه پیش ببرند.

خدمتگزار

رهبران خدمتگزار رهبرانی هستند که به نیازهای اعضای تیم اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. در تیمی که رهبری خدمتگزار دارد، کارمندان احساس می‌کنند که حرف‌های آنها شنیده می‌شود.

این تیم‌ها دیرتر به اهداف خود می‌رسند، چون نیازهای کارمندان از اهمیت بیشتری نسبت به اهداف شرکت برخوردار هستند.

 استراتژیک

رهبران استراتژیک بر کارمندان خود تأثیر می‌گذارند و به آنها الهام می‌بخشند.

این رهبر به توانایی مدیر برای بیان یک چشم‌انداز استراتژیک برای یک تیم و ایجاد انگیزه در میان کارمندان برای دستیابی به این چشم‌انداز اشاره می‌کند.

 تعاملی

از نظر رهبران تعاملی، کارمندان باید هر کاری را که به آنها محول می‌شود، انجام دهند و دستورات رهبران را به‌دقت دنبال کنند.

رهبران تعاملی، به رشد اعضای تیم خود توجه نمی‌کنند و فقط می‌خواهند مطمئن شوند که کارمندان تمام انتظارات آنها را برآورده می‌­کنند.

 تحول‌گرا

رهبران تحول‌گرا تغییر را دوست دارند. آنها همیشه در حال تغییر دادن تیم‌ها و شرکت‌های خود هستند تا بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند. یک رهبر تحول‌گرا ایجادکننده تغییرات مثبت در محل کار است و ابزارهای مختلف را برای موفقیت تیم خود فراهم می‌کند.

رهبری کسب‌ و کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

رهبری ویژگی‌های مهمی دارد که باعث پرورش رهبران مؤثر در محیط کار می‌شود. اگر در حال رهبری یک تیم، یک شرکت باشید، این ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که کارمندان و پروژه‌ها را به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف هدایت کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری:

شامل مهارت‌های تعاملی به‌جای مهارت‌های فنی یا صنعتی است که وجود رهبری را در هر شغلی حیاتی می‌کند. برای تبدیل‌ شدن به یک رهبر مؤثر، باید بسیار تلاش کنید و تجربه بدست بیاورید تا در زمینه کاری خود متخصص شوید. شما باید سعی کنید تا ویژگی‌های رهبری را در خود پرورش دهید. برای تبدیل‌ شدن به یک رهبر خوب، این ویژگی‌های رهبری را در خود تقویت کنید:

مسئولیت‌پذیری

رهبری یعنی بر عهده گرفتن مسئولیت کامل عملکرد یک شرکت یا تیم و یک رهبر خوب باید مسئولیت تیم خود را بر عهده بگیرد.

رهبران خوب، تیم را در صورت کسب نتیجه خوب تشویق می‌کنند و در صورت کسب نتیجه بد، انتقادها را با روی باز پذیرا خواهند بود.

همچنین رهبران باید مسئولیت اشتباهات خود را در تیم بپذیرند. وقتی رهبر مسئولیت‌پذیر باشد، سایر اعضای تیم هم از او الگوبرداری می‌کنند و بنابراین آنها نیز مسئولیت کارهای خود را بر عهده خواهند گرفت.

تطبیق‌پذیری

وقوع هر گونه تغییر در برنامه‌ها و اهداف امری عادی است و ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد. رهبری قدرتمند است که بتواند با تغییرات کنار بیاید و خودش و تیم را با آنها تطبیق بدهد. رهبران با تجربه، به‌جای مقاومت در برابر تغییرات غیر منتظره، از آنها استقبال کرده و خود را با آنها تطبیق می‌دهند. رهبری را می‌توان موفق دانست که در هر شرایطی بتواند برنامه‌های خود را مناسب با تغییرات پیش‌آمده، مدیریت کند.

اعتماد به‌ نفس

هدف از رهبری، ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک گروه است. رهبری که می‌خواهد به کارمندان خود انگیزه بدهد، باید اعتماد به‌ نفس داشته باشد. شما با اعتماد به‌ نفس می‌توانید بر مشکلات و موانع غلبه کنید و اعتماد دیگران را نیز بدست بیاورید. برای سخنرانی برای کارمندان، تمرین کنید و سؤالاتی که ممکن است آنها از شما بپرسند را پیش‌بینی کرده و برای هر کدام، جواب قانع‌کننده‌ای بیابید. با این تمرین‌ها، رفته‌رفته اعتماد به‌ نفس‌تان افزایش پیدا می‌کند و به‌عنوان یک رهبر لایق شناخته خواهید شد.

 

رهبران کسب‌ و کار باید از چه چیزهایی دوری کنند؟

رهبران موفق کسانی هستند که می‌توانند یک کسب‌ و کار را هدایت کرده و به  اهداف تعیین‌ شده و موفقیت برسانند. این رهبران در طول این مسیر باید از انجام یک سری از کارها خودداری کنند؛ مثلاً:

  • تبعیض کردن در محیط کاری: رهبرانی که در محیط کار بین کارمندان تبعیض قائل می‌شوند،هیچ‌کس میل به همکاری با آنها را ندارد.
  • پاسخگو نبودن: رهبرانی که به نیازهای کارمندان خود توجه نمی‌کنند، معمولاً پس از مدت کوتاهی از کار برکنار می‌شوند.
  • بی‌میلی به هم‌فکری: اگر رهبر به‌تنهایی تمام تصمیمات را بگیرد و با دیگران مشورت نکند، باعث رنجش کارمندان و شکست تیم خواهد شد.
  • عدم تمایل به تغییر: رهبری در نهایت موفق می‌شود که انتقادپذیر باشد. اگر رهبری فکر کند که همه‌چیز را می‌داند و کارش درست است و نیازی به تغییر ندارد.
  • ضعف در برقراری ارتباط: اگر رهبری نتواند با دیگران به‌خوبی ارتباط برقرار کند، منجر به ایجاد سوءتفاهم، خطا و ناکارآمدی او می‌شود.

از این لینک دیدن فرمایید و با ما در ارتباط باشید.