روش ابتکاری در بازاریابی کارآفرینانه
مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق (قسمت اول)
پیشینه تحقیق ما در دو بخش روش های ابتکاری تصمیم گیری و رفتار بازاریابی کارآفرینانه مورد بررسی قرار گرفته است.
۱-روش های ابتکاری تصمیم گیری
ریشه کلمه روش ابتکاری یونانی و به معنی » تلاش برای کشف حقیقت« می باشد .(Cossette, 2014)
روش ابتکاری، راهبردی است که جهت تصمیم گیری آسان و سریع به جذب قسمتی از اطلاعات و پردازش قسمتی از آن می پردازد.
روش های ابتکاری کم هزینه اند؛ یعنی بر اساس بررسی حداقل نشانه ها و اطلاعات
می باشند(Gigerenzer & Goldstein, 2011) .
- مانیمالا (۱۹۹۲) روش های ابتکاری کارآفرینانه را به این صورت تعریف می کند:
اصول و قواعد ساده ای که کارآفرینان از آن ها برای تصمیم گیری استفاده می کنند. - بوسنیتز و بارنی ( ۱۹۹۷) روش های ابتکاری را:
راهبردهایی تسهیل کننده برای تصمیم گیری کارآفرینان در شرایط عدم قطعیت می دانند. - آلوارز و بوسنیتز ( ۲۰۰۱ ) روش ابتکاری را :
راهبردهای تسهیل کننده برای تصمیم گیری راهبردی کارآفرینان در شرایط نامطمئن می داند. - نوری و همکاران (۱۳۹۴) نظر خود را در رابطه با این موضوع این طور بیان کرده اند :
تمایل زیاد کارآفرینان به استفاده از روش های ابتکاری، طرز تفکر مختلف
آن ها را درباره دیگران از جمله مدیران بیان می کند (نوری و همکاران، ۱۳۹۴). - بریانت ( ۲۰۰۷ ) روش های ابتکاری را:
راهبردهایی ساده کننده برای تصمیم گیری کارآفرینان در شرایط پیچیده و عدم قطعیت می داند. - نتایج جمع بندی تحقیقات شفرد و همکاران ( ۲۰۱۵ ) در رابطه با روش های ابتکاری:
۱- کارآفرینان بیشتر از مدیران از روش های ابتکاری استفاده می کنند.
۲-کارآفرینان برای تصمیم گیری سریع تر و بدون دسترسی به اطلاعات کافی و حتی در شرایط عدم قطعیت می توانند از روش های ابتکاری بهره بگیرند.
۳-روش های ابتکاری بر تصمیم های کارآفرینان تاثیر دوگانه ای دارد. - از یک طرف امکان اینکه آن ها بتوانند در شرایط دشوار، به آسانی و سریع تصمیم بگیرند را بوجود می آورد.
- و از طرف دیگر آن ها را در مقابل بایاس های تصمیم گیری آسیب پذیر می کند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر چه در این زمینه و چه در سایر زمینه های مرتبط با کسب و کار، به کانال تلگرامی و اینستاگرام ما بپیوندید.
موفق و پیروز باشید
نیما کیمیایی