روش ابتکاری در بازاریابی کارآفرینانه

مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق (قسمت اول)
پیشینه تحقیق ما در دو بخش روش های ابتکاری تصمیم گیری و رفتار بازاریابی کارآفرینانه مورد بررسی قرار گرفته است.

۱-روش های ابتکاری تصمیم گیری

ریشه کلمه روش ابتکاری یونانی و به معنی » تلاش برای کشف حقیقت« می باشد .(Cossette, 2014)
روش ابتکاری، راهبردی است که جهت تصمیم گیری آسان و سریع به جذب قسمتی از اطلاعات و پردازش قسمتی از آن می پردازد.
روش های ابتکاری کم هزینه اند؛ یعنی بر اساس بررسی حداقل نشانه ها و اطلاعات
می باشند(Gigerenzer & Goldstein, 2011) .

  •  مانیمالا (۱۹۹۲) روش های ابتکاری کارآفرینانه را به این صورت تعریف می کند:
    اصول و قواعد ساده ای که کارآفرینان از آن ها برای تصمیم گیری استفاده می کنند.
  • بوسنیتز و بارنی ( ۱۹۹۷) روش های ابتکاری را:
    راهبردهایی تسهیل کننده برای تصمیم گیری کارآفرینان در شرایط عدم قطعیت می دانند.
  • آلوارز و بوسنیتز ( ۲۰۰۱ ) روش ابتکاری را :
    راهبردهای تسهیل کننده برای تصمیم گیری راهبردی کارآفرینان در شرایط نامطمئن می داند.
  • نوری و همکاران (۱۳۹۴) نظر خود را در رابطه با این موضوع این طور بیان کرده اند :
    تمایل زیاد کارآفرینان به استفاده از روش های ابتکاری، طرز تفکر مختلف
    آن ها را درباره دیگران از جمله مدیران بیان می کند (نوری و همکاران، ۱۳۹۴).
  •  بریانت ( ۲۰۰۷ ) روش های ابتکاری را:
    راهبردهایی ساده کننده برای تصمیم گیری کارآفرینان در شرایط پیچیده و عدم قطعیت می داند.
  • نتایج جمع بندی تحقیقات شفرد و همکاران ( ۲۰۱۵ ) در رابطه با روش های ابتکاری:
    ۱- کارآفرینان بیشتر از مدیران از روش های ابتکاری استفاده می کنند.
    ۲-کارآفرینان برای تصمیم گیری سریع تر و بدون دسترسی به اطلاعات کافی و حتی در شرایط عدم قطعیت می توانند از روش های ابتکاری بهره بگیرند.
    ۳-روش های ابتکاری بر تصمیم های کارآفرینان تاثیر دوگانه ای دارد.
  • از یک طرف امکان اینکه آن ها بتوانند در شرایط دشوار، به آسانی و سریع تصمیم بگیرند را بوجود می آورد.
  • و از طرف دیگر آن ها را در مقابل بایاس های تصمیم گیری آسیب پذیر می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر چه در این زمینه و چه در سایر زمینه های مرتبط با کسب و کار، به کانال تلگرامی و اینستاگرام ما بپیوندید.

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی