فرصتهای کارآفرینانه
در این مقاله به دنبال چه هستیم؟
به دنبال گسترش مسیر رو به رشد تحقیقاتی که نقش پررنگ تر فرصت کارآفرینانه را مورد تاکید قرار میدهد،
با تمرکز بر اختلافات نسبی در انواع فرصتها.
به طور خاص، حوزه مدیریت دانش به کار برده شده است تا تفاوت میان درجات تلویحی بودن فرصتهای کارآفرینانه را نشان دهیم.
با این وجود که برخی تئوریسینها بیان کرده اند فرصتهای نسبتا عینی باید از حوزه کارآفرینی خارج شوند،
ولی ما اعتقاد داریم وجود دیدگاه جامعتری از فرصتهای کارآفرینی، درها را به روی رسیدن به فهم بهتر از
فرصتهای کارآفرینانه و نیز فرآیند کارآفرینانه باز میکند.
در نتیجه، از تفاوت میان عینی بودن و ضمنی بودن استفاده میکنیم تا بگوییم ماهیت فرصت به فرآیند
شناخت فرصت و نقش دانش پیشین در این فرآیند، ارتباط دارد. از همین رو، ما بر این موضوع تاکید داریم
که خصوصیات خود فرصت، چطور میتواند بر فرآیند کارآفرینانه تاثیرگذار باشد.
فرصت کارآفرینانه چیست؟
از آنجایی که نقش فرصت کارآفرینانه هر روز بیشتر از قبل بر اهمیتش افزوده می شود، تعریف مشخصی برای آن وجود ندارد.
- شین و ونکاتارامن، فرصت کارآفرینانه را به این صورت تعریف کردهاند:
«وضعیت هایی که در آن کالاها، خدمات، مواد خام و سازماندهی شیوه های جدید، با قیمتی بالاتر از قیمت تولید معرفی و فروخته میشوند.»
با وجود اینکه پژوهشگران بسیاری این تعریف را استفاده کرده اند، ولی درباره کاربردپذیری و جامعیت آن، سوالات زیادی مطرح می باشد.
در تلاش برای اصلاح وضعیتهایی که مورد استفاده قرار نگرفتهاند،
- Singh یک فرصتهای کارآفرینانه را این گونه تعریف میکند:
«یک بنگاه اقتصادی منطقی و در پی سود که محصول یا خدمات نوآورانه و جدیدی به بازار نشان می دهد،
به توسعه محصول یا خدمت موجود می پردازد، و یا یک محصول یا خدمات سود ده تقلیدی، در یک بازار اشباع نشده ارائه میکند.»
نکته: البته شین و ونکاتارامن این تعریف را رد کرده و اعتقاد دارند از بسیاری جهات ناقص است.