عوامل موثر بر عملکرد برتر تیم  : 4C

1. زمینه تیم context    

منظور از آن، محیط سازمانی است که تیم باید در آن کار کند و جهت درک محیط و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد مجموعه،

باید برای دو سؤال مطروحه پاسخ مناسبی پیدا کرد:

1- آیا کار تیمی اثربخش برای دستیابی به اهداف سازمانی لازم است و در این صورت آیا اهداف قابل اندازه گیری برای

عملکرد تیم وجود دارد که بتوان تیم را بر اساس آن سازماندهی کرد؟

2- آیا مجموعه مدیران ارشد، سیستم پاداش، سیستم اطلاعات، فعالیت های منابع انسانی، ساختار و فرهنگ در سازمان،

از کار تیمی پشتیبانی میکنند؟

بر اساس تجارب حاصله، زمانی که تیم باید یک کار پیچیده را که اجزای آن وابستگی دوسویه شدیدی دارند، انجام دهد،

اهمیت انجام کار تیمی مورد نیاز برای دستیابی به عملکرد بهینه ، بیش از پیش عیان می گردد و از طرفی ساختارهای

رسمی سازمانی و نظام های پاداش برخی سازمان ها به گونه ای هستند که مانع از کار تیمی اثربخش می شود.

اقداماتی که می توان از طریق آن “زمینه” را به شیوه مؤثری مدیریت کرد به شرح ذیل است:

الف- انتخاب اهداف قابل اندازه گیری و ملموس، شفاف و جذاب برای عملکرد تیم.

ب- اطمینان از اطلاع اعضای تیم در ارتباط با تأثیر کار تیمی اثربخش در دستیابی به اهداف تبیین شده.

ج- راه اندازی سیستم پاداش جهت عملکرد تیمی( به جای عملکرد فردی).

د- حذف موانع کار تیمی که حتی ممکن است به وسیله ساختارهای رسمی سازمان به وجود آمده باشد.

ه- ایجاد فرهنگ سازمانی که از رفتارها و فرایندهای مبتنی بر کار تیمی حمایت می کند.

و- ساختن سیستم های اطلاعاتی برای ارائه اطلاعات لازم به تیم برای تصمیم گیری.

ز- ایجاد سیستم منابع انسانی به منظور آموزش، گزینش اعضای تیم، روش ها و … به منظور حمایت از کار تیمی.

2. ترکیب تیم composition

” افراد مناسب را بر روی عرشه سوار کنید”

ترکیب تیم به مهارت ها و نگرش های اعضای تیم مربوط می شود و برای مدیریت مؤثر ترکیب تیم،رهبران تیم باید بدانند

که فرایندهای تیمی و رهبری تیم براساس پاسخ  پرسش های زیر تغییر می کند:

1- آیا تمامی نفرات تیم از مهارت های فنی لازم برای انجام و تکمیل کارشان برخوردار هستند؟

2- آیا آن ها از مهارت های لازم برای هماهنگ سازی کار خود با دیگران برخوردارند؟

3- آیا تک تک اعضای تیم نسبت به تیم احساس تعهد می کنند و برای انجام و تکمیل کارشان انگیزه کافی دارند؟

4- آیا اندازه تیم برای انجام موفق کار مربوطه مناسب است؟

عوامل موثر بر عملکرد تیم

تیم هایی که انگیزه و یا مهارت های لازم برای انجام و تکمیل کارشان را ندارند، از همان ابتدا محکوم به شکست هستند.

ترکیب و ساختار تیم، به معنای گرد هم آوردن افرادی است که مهارت های مکمل دارند.

تیم های دارای عملکرد بالا از مهارت ها و توانایی های گوناگون اعضای تیم به شیوه ای فزاینده استفاده می کنند تا به عملکرد

بالاتر دست پیدا کنند. این افراد نقش و وظایف خود را به خوبی می شناسند و با تعهد بالا به آن عمل می کنند.

اندازه تیم نیز نقش مهمی در اثربخشی تیم دارد. ممکن است که تیم های خیلی بزرگ را نتوان مدیریت کرد و در نتیجه اعضای

تیم به دلیل نبود مشارکت فردی علاقه خود را به کار از دست بدهند و از طرفی وجود اعضای کم باعث فشار بی دلیل بر اعضای

تیم می گردد و تیم به منابع لازم برای دستیابی به اهداف دسترسی  نداشته باشد.

 

جهت مدیریت مناسب ترکیب و رسیدن به عملکرد بالا، از روش های زیر می توان استفاده کرد:

الف- استفاده از فرایندهایی برای گزینش افراد دارای مهارت و انگیزه برای حضور در تیم.

ب- استفاده از فرایندهایی که مهارت میان فردی و فنی اعضای تیم و تعهد آن ها را نسبت به دستیابی به اهداف تیم تقویت کند.

ج- کنار گذاشتن افراد منفعل تیم که از مهارت و انگیزه لازم برخوردار نیستند.

د-مدیریت تیم بر اساس مهارت ها و انگیزه اعضای تیم.

ه- اطمینان از تناسب اندازه تیم و کاری که می باید انجام شود.


3) شایستگی های تیم competencies

به صورت معمول تیم های موفق از شایستگی های خاصی برخوردار هستند که در فرایندهای رسمی و غیر رسمی تیم و شیوه

عملکرد آن تثبیت شده است.

این موارد باعث می شود که تیم های قدرتمند بتوانند به نحو احسن موارد زیر را اجرایی نمایند:

1-  بیان اهداف و معیار های خود برای دسترسی به اهداف به صورت شفاف.

2- بیان شفاف ابزارهای لازم جهت دستیابی به اهداف و اطمینان از اینکه افراد وظایف خود و تاثیر کار خود بر اهداف تیم را به درستی می دانند.

3- تصمیم گیری های اثربخش.

4- برقراری ارتباط اثربخش و ارائه و دریافت بازخورد.

5- برقراری اعتماد و تعهد به تیم و اهداف آن.

6- گسترش قدرت ریسک و نوآوری.

7– حل و فصل اختلاف نظر ها و مشاجره ها.

بدین ترتیب اگر چه محیط و ترکیب تیم صحنه را برای کار تیمی آماده می کند، اما شایستگی ها باعث حرکت تیم به سوی

عملکرد خوب می شوند و این شایستگی ها برای هدف گذاری، تصمیم گیری، گفتگو، اعتماد سازی و حل تعارض ها توسعه یابد.

4) تغییر change

تیم های دارای عملکرد بالا برای آنکه بتوانند در بلند مدت موفق باشند، نیاز به تغییر و سازگاری با شرایط جدید دارند.

تیمی که بتواند عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شود می تواند بینش لازم برای تدوین

طرحی عملیاتی و اقدام به آن جهت بهبود مستمر را اجرایی کند.

لذا می توان مهارت مدیریت تغییر را به عنوان فراشایستگی، یکی دیگر از شایستگی ها دانست،اما این شایستگی بسیار

مهم، به عنوان مهارت تیم سازی شناخته می شود، نیازمند توجه خاص است.

روش های کسب توانایی تغییر را می توان بدین شکل انجام داد:

الف- ایجاد فرایندهای تیم سازی جهت ارزیابی منظم محیط، ترکیب تیم و شایستگی های تیم.

هدف از این کار آغاز تغییرات لازم به منظور دستیابی بهتر به اهداف مورد نظر تیم است.

ب- ایجاد فلسفه ای میان اعضای تیم مبنی بر این که تغییر منظم به منظور پاسخ به تقاضاها و نیازهای جهانِ همواره متغیر،

ضروری است.

اختلاف های میان اعضای تیم

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین کسب و کار پریمیوم