راه حل مشکلات سازمانی در درون سازمان

راه حل مشکلات سازمانی در درون سازمان

بازی کاموا و منابع سازمانی

مقدمه: در عصر حاضر سازمانها و افرادی موفق و پیشرو هستند که اصل سیستم سازی را آموخته و در کسب و کار خود پیاده نموده اند .آنها با صرف زمان مناسب در انتخاب اهداف ،استراتژی و استفاده  بهینه از منابع سازمان وکار تیمی ، برندینگ خود را ارتقاع داده اند.

یکی از راههای یادگیری وپیاده سازی سیستم سازی ، فرایند و استفاده بهینه از منابع و برندینگ اجرای بازی کاموا در تیم های کاری خود می باشد.

 

کاموا:

کاموا را به دو گلوله متصل به هم تقسیم میکنیم. به نحوی که قسمتی از کاموای را باز نموده و دوباره در قسمت دوم میپیجیم. کاموا در این بازی نماد منابع سازمان می باشد.

اهداف : هدف های شما باید اسمارت باشد. (مشخص-قابل اندازه گیری-قابل دسترس،خواستگاه واقعی شما و قابل زمانبندی)

شرح بازی :

کلیه افراد یک واحد (تیم)را به شکل دایره ای با فاصله در کنار یکدیگر بروس صندلی بننشینند. حال کاموایی ( که قسمتی از آن در یک سمت بازشده وبه شکل گلوله در آمده ولی  جدا نشده ) را به مسن ترین فرد این تیم قرار می دهیم .

حال ایشان به عنوان مدیر تیم  می بایست با برنامه ریزی ،منابع سازمان (کاموا) را پس از تعیین و بیان هدف یکسال آینده به سمت فردی که بشترین انرژی مثبت به ایشان می دهد (که البته از افراد  در دوطرف کنار شما نباشد)، پرتاب کند. و ایشان نیز آن را فرایند را با نحوی که یک سر کاموا در یک دست گرفته و به اندازه فاصله تا طرف دیگری باز وپرتاب میکند.

این فرایند تا اخرین میزان کاموا و آخرین فرد ادامه می یابد.

 

پس از اینکه این افراد ،کاموا را پرتاپ کردند. این امکان وجود دارد که قسمتی از منابع که پرتاپ شده تمام شود. و منابعی برای ارتاط با افراد دیگر نباشد. حال باید فرد اول یا مدیر منابعی که در اختیار دارد را با بازنمودن کاموا قرار دهد. بعضی وقت ها فرد اول منابعی در اختیار نخواهد داشت تا از تیم حمایت و در اختیار آنها قرار دهد.

نکات جالب این بازی:

-کمتر کسی علاوه بر بیان هدف آینده خود به اسمارت بودن فکر میکرد. بسیاری اوقات هدف ها باعث اتلاف منابع می شود. در صورتی که هدف های نزدیک ترو در دسترس تری نیز موجود می باشد.

-نحوه انتقال و مصرف منابع بسیار اهمیت دارد. برای مثال همین که میتوان کاموا را به دور بطری پیجید و پرتاب کرد. در صورتی که در بسیار موارد در حالت قبل کاموا به مقصد نمیرسید. و میبایست زمانی را صرف جمع کردن مجدد منابع نمود.

فرآیند :

در موارد که منابع دسترس سازمان تمام می شود. سعی کنید که همه بلند شوند و با کار تیمی همه افراد با  دودست نخ کاموا را( تا حد ممکن به صورتی که نخ نپکد) بکشیدو  به فرد دیگری بدهید و در نهایت میبیند که در بسیاری مواقع اگر همه با هم بخواهیم کاری انجام دهیم منابع بسیاری در درون سازمان وجود دارد به نحوی که در این بازی طی چند مرحله با کاری گروه از منابع موجود ،منابع جدید و اضافی بدست آمد.

-دقت کنید اگر موقع انتقال کاموا گره بخورد یا آن گره باید با کاری تیمی حل شود یا از جایی به بعد منابع از سازمان جدا میشود و از بین می رود.

-در صورتی که هدف ها با استراتژی انتخاب شده باشند جمه نمودن منابع سازمان در کوتاهترین زمان امکان پذیر هستند.

راه حل مشکلات سازمانی در درون سازمان

نتیجه گیری:

در انتخاب اهداف و استراتژی های آن بسیار دقت نمایید .بشترین وقت را برای آن بزارید.

تهیه کننده :رضا اکبری پریمیوم 2 شیراز

سازمان خود را متعالی نمایید