معجزه استراتژی رشد داخلی

استراتژی رشد داخلی که منجر به تقویت فرهنگ سازمانی می شود. و موجب می شود که منابع به درستی استفاده شود، امنیت سازمان و فرهنگ کارآفرینی درون سازمان افزایش یابد.

مهم است که استراتژی های مربوط به محصول خود، مخصوصاً استراتژی های رشد محصولتان را بشناسید.

Quality

 

یادتان باشد که گاهی با بهبود محصول یا محصولاتتان موجب شوید که مشتریان به سمت شما بازگردند. یعنی همان بحث توجه به quality محصول. به بیان ساده وقتی شما کیفیت ایجاد می کنید، کِیف ایجاد می شود. و وقتی این کِیف و لذت ایجاد شود، شما کنترل پیدا خواهید کرد کیف پول مشتری!

 

 

Market penetration

 

نکته دیگری که در کنار مبحث استراتژی های مرتبط با محصول، دارای اهمیت می باشد اینست که بتوانید market penetration داشته باشید. یعنی نفوذ در بازار.

به بیان ساده تلاش کنید که در بازارهایی که هستید، با بازاریابی بیشتر ظرفیت هایی خالی که در آن فضا وجود دارند را ببینید و روی آنها تمرکز داشته باشید.

مثلا در شهر تهران با 8 میلیون جمعیت، فردی که کار ساخت و ساز ساختمان انجام می دهد. باید بداند که تا چه حد در این بازار market penetration دارد.

یعنی وقتی شخصی همیشه ساختمانهای لوکس را با متراژ بالای 150 مترمربع می ساخته است. با نگرش در بازار متوجه حضور افراد و خانواده هایی میشود که لاکچری زندگی می کنند. یا لاکچری زندگی کردن را دوست دارند. ولی توان خرید خانه با متراژ بالا را ندارند. آن شخص ممکن است بازی ساخت ساختمان های بین 70 تا 120 مترمربع را راه اندازی کند. و برای ساخت آنها از مواد لوکس استفاده کند. و فقط به بالا بودن متراژ آنها توجه نکرده و برای لوکس نشان دادن ساختمان، در لابی آپارتمان اقدام به ایجاد تزئیناتی خاص کند. این اقدام در واقع یکی از راهکارهای نفوذ در بازار می باشد. که با بازاریابی بیشتر می توانیم آن را در بین مردم جا بیندازیم.

Extend product diversity

 

مورد بعدی مربوط به گسترش تنوع محصول شما می باشد. یعنی گاهی می توان با نسخه های بیشتر از یک نوع محصول، طیف گسترده تری از مشتریان را تحت پوشش و توجه قرار دهید.

پس ایجاد طیف مختلفی از امکانات و شرایط و نسخه های بیشتر از یک محصول با designهای متفاوت می تواند کمک کند. که در بازار عملاً نتایج فوق العاده ای بدست بیاورید؛ ولو اینکه platform خط تولید محصول شما خیلی تغییر نکند.

 

Spread the geographic area

 

موضوع بعدی گسترش جغرافیایی خودتان می باشد. یعنی مثلاً شما در تهران و مشهد فعالیت می کنید. ولی گاهی اوقات ممکن است به شهرهای دیگر هم بروید و در زمینه کسب و کار خودتان نتایج فوق العاده ای کسب کنید.

پس نیازی نیست ما حتماً با دیگران کار کنیم. بلکه با گسترش جغرافیای خودمان و استفاده از توانمندی هایی که داریم و می توانیم در شهرهای دیگر از آنها استفاده کنیم. در شهرهای دیگر به تقویت حوزه کاری خودمان بپردازیم و در عین حال این گسترش حوزه جغرافیایی می تواند در سطح بین الملل باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر چه در این زمینه و چه در سایر زمینه های مرتبط با کسب و کار، به کانال تلگرامی و اینستاگرام ما بپیوندید.

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی