پرش به محتوا پرش به سایدبار پرش به فوتر

 

استراتژي‌هاي حل اختلاف

مشاجره، رهبري، كار گروهي، سودمندي، اطلاعات، موفقيت، ثروت

مهارت صبر كليد حل مشكلات است.

از بالا گرفتن اختلاف دوري كنيد.

وقتي دو نفر در حال مشاجره هستند، يك راه براي پايين آوردن اختلاف خودداري كردن يكي از طرفين از ادامه موضوع مي‌باشد. اين كار مي‌تواند با تمركز روي مسائل ديگري كه مشكل‌سازي نيستند و همچنين با يادداشت‌ موضوعاتي كه به مشكلات موجود مرتبط هستند، محقق شود.

گاهي اوقات اختلاف ناشي از كمبود اطلاعات است پس از موضوع فاصله بگيريد تا با همه اطلاعاتي كه نياز داريد وارد عمل شويد و حتي بهتر نيز كار كنيد. موضوع را به كسي كه اطلاعات مرتبط با موضوع را دارد در ميان بگذاريد، اينجاست كه موضوع مشورت پيش مي‌آيد.

همكاري

يكي از استراتژي‌هاي مورد علاقه من درباره حل اختلاف، استراتژي همكاري است. هر كسي در اطراف شما ايده شخصي خود را دارد و از نظر وي ايده‌اش صددرصد درست است. مهارت شما اين است كه از ديدگاه آن‌ها مسائلي را بررسي كنيد و خواهيد توانست از ايده آن‌ها چيز مفيدي دريافت كنيد و با آن‌ها كار كنيد تا ارزش درون‌داد آن‌ها را متوجه بشويد. جايي كه دانش نباشد قدرت هم نخواهد بود.

پذيرفتن ديدگاه متفاوت

اختلاف و تناقض بين دو نفري بوجود مي‌آيد كه داراي نظرات متفاوت هستند و معتقد هستند كه نظرشان درست است به گونه‌اي كه گمان مي‌‌كنند نظر طرف مقابل اشتباه است. اين ديدگاه بسيار خطرناك است. هر دو طرف معتقد هستند كه حق با آن‌هاست و طرق مقابل در اشتباه است. استراتژي كليدي اين است كه نظر طرف مقابل را بررسي و حتي اگر به آن اعتقاد نداريد آن را بپذيريد. تنها با تأييد ديدگاه مخالف از سوي فرد ديگر است كه مي‌توان به تناقض غيرضرور و اينكه حق با وي هست يا نه، پايان داد.

سازش

سازش مي‌تواند به شما در رسيدن به هدف كمك كند. بعضي از تناقض‌ها سازنده نيستند، اين اختلافات ارزش شما و يا هر كسي كه در اطراف شما هستند را افزايش نمي‌دهند، به هيچ در رسيدن به هدفش كمك نمي‌كنند. چنين اختلافاتي بي‌ارزش هستند و بايد از آن‌ها دوري كرد. اگر نمي‌توانيد از آن‌ها دوري كنيد، مي‌توانيد نظر خود را حفظ كنيد و به طرف ديگر نيز اجاره دهيد كه ديدگاه خود را بخاطر تصوير بزرگي كه در ذهن دارد، حفظ كند.

رقابت بدون درگير شدن در مسئله كمي چالش‌برانگيز است. ساده‌ترين راه اين است كه طبق حقايق موجود و نه نظر و احساسات رقابت كنيم. از ارائه داده‌ها براي اثبات ديدگاه خود استفاده كنيد و تصميمات آگاهانه‌اي بگيريد. ابرداده‌ها، آمارها، رياضي و تجزيه و تحليل، در انجام تصميمات، به انسان كمك شاياني مي‌كنند.

استراتژي‌هاي مديريت اختلاف

– خودداري    – موافقت       – سازش        – رقابت – همكاري

ارتباط

اطلاعات، ارتباط، رشد، موفقيت، ثروت

بسيار گوش كنيد.

يكي از مهم‌ترين مهارت‌هاي موفقيت توانايي ايجاد ارتباط مفيد و سودمند است. هنگام ايجاد ارتباط اطمينان داشته باشيد كه پيام شما واضح، كوتاه، دقيق، درست، مربتط، كامل و مؤدبانه باشد. اين عبارت‌ها را هفت C مي‌نامند. ارتباط مؤثر يعني كم‌تر حرف زدن و بيش‌تر گوش كردن. گوش دادن يعني درك پيام‌ها يا اطلاعاتي كه رد و بدل مي‌شوند و همچنين درك احساسات گوينده كه تلاش مي‌كند آن‌ها را منتقل كند. شايد مهم‌ترين مهارت‌هاي زندگي توانايي ايجاد ارتباط مؤثر باشد زيرا ارتباط مؤثر ما را قادر به انتقال اطلاعات به ديگران مي‌سازد. تا آنچه را كه قرار است به ما بگويند درك كنيم. نقطه مركزي موفقيت، داشتن اطلاعات است. زيرا اطلاعات منجر به رشد و رشد مستمر باعث موفقيت خواهد شد، از اين‌رو توانايي دريافت و انتقال اطلاعات يكي از موارد كليدي موفقيت است.

ارتباط ناموفق

ارتباط ناموفق يك پيام گمراه كننده، غيرمؤثر و اهانت‌آميز است. هرگز ارتباطي را برقرار نكنيد كه منجر به آسيب در شما شود، ارتباط برقرار كنيد تا علمي را براي رشد كسب كنيد.

اگر عصباني هستيد و حس مي‌كنيد كه چيزهاي ناراحت كننده‌اي را به طرف مي‌گوئيد، فقط دور شويد و مهارت‌هاي هوش هيجاني را كه در اين كتاب ياد خواهيد گرفت به خاطر بسپاريد. فراموش نكنيد كه براي كسب موفقيت به همه اطلاعاتي كه مي‌توانيد دريافت كنيد، نياز داريد و ارتباط يكي از استراتژي‌هاي كليدي براي گرفتن اطلاعات است. يك مسئله مخاطره‌آميز درباره اطلاعات، بوجود آمدن احساسات است و اگر در كنترل احساسات خود خوب عمل نكنيد دچار دردسر خواهيد شد. يك راه چاره براي كنترل احساسات كسب اطلاعات بيشتر است.

مهارت‌هاي يك پيام‌دهنده خوب

– شنيدن        – مديريت استرس      – وضوح و اختصار        – همدلي

– زبان بدن     – كنترل احساس        – اعتماد          – روشن‌فكري      – احترام

مهارت شنيداري

شنيدن توانايي دريافت و تفسير دقيق پيامي است كه به شما منتقل مي‌شود. شنيدن كليد همه ارتباط‌هاي مؤثر و كارآمد است. اگر به درستي به پيام‌ها گوش نكنيد، به راحتي تبديل به سوءتفاهم مي‌شوند و اطلاعات را از بين مي‌برند. بدون اطلاعات كسب موفقيت آسان نخواهد بود. شنيدن يك مهارت ارتباطي است و براي موفق شدن بايد مهارت كافي داشت. مهارت شنيداري مؤثر به حل مسائل و ايجاد اعتماد كمك مي‌كند، به مردم اميد مي‌بخشد، بازدهي را افزايش مي‌دهد و باعث رشد مي‌شود. در حين مكالمه بيشتر گوش كنيد. آن وقت اطلاعات را خواهيد گرفت و يك پيام‌دهنده موفق خواهيد شد و مي‌توانيد تصميمات درست بگيريد.

چگونه گوش دهيم

به زبان شفاهي و غيرشفاهي گوينده دقت كنيد تا آنچه را كه بيان مي‌كند بطور كامل درك كنيد. توجه كردن يعني گوش دادن و مشاهده كردن گوينده بدون تفسير گفته‌هاي او. به هيچ عنوان حرف گوينده را قطع نكنيد. اگر مي‌خواهيد چيزي بگوئيد منتظر بمانيد تا گوينده حرفش تمام شود آن وقت شما حرف بزنيد. گوش دادن مؤثر يعني شنيدن نكات اصلي پيام گوينده و يادداشت‌برداري ذهني از آن و بالعكس.

شنيدن و حل مسئله

اگر كسي از شما يك سؤال جدي پرسيد و يا از شما نظرخواهي كرد، با دقت گوش كنيد، در جواب دادن عجله نكنيد، سعي كنيد فوراً پاسخ ندهيد، يك يا دو روز درباره آنچه كه گوينده گفته بود فكر كنيد سپس پاسخ دهيد. فكر كردن نياز به زمان، انرژي و تلاش دارد. براي پاسخ دادن عجله نكنيد. فقط به گوينده بگوئيد كه براي پاسخ به صحبت‌هاي او نياز به زمان داريد و به زودي نزد او باز مي‌گرديد. اين استراتژي در هر وضعيتي حتي اگر نياز به فكر كردن نداشته باشيد عمل خواهد كرد، فقط براي فكر كردن زمان بخريد. اگر زمان بخريد تا خوب فكر كنيد، تصميم عاقلانه‌اي خواهيد گرفت.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال روشي است كه فرد شنونده براي تمركز، درك، و داشتن حضور ذهن كامل از گفته شما به آن نياز دارد. آنچه را كه به شما منتقل مي‌شود تأييد كنيد، در آن تأمل كنيد و نكات كليدي آن را يادداشت كنيد. از گوش دادن فعال در مشاوره، آموزش، حل اختلافات و مشاجرات استفاده مي‌شود. همچنين شما مي‌توانيد با گوش دادن دقيق و بدون هيچ‌گونه پاسخي بسياري از مشكلات را حل كنيد.

محدوديت‌هاي شنيدن

شنيدن يك مهارت چالش‌برانگيز است. زيرا هميشه موانعي براي دريافت پيام وجود دارد. عدم درك دقيق پيام گوينده مي‌تواند ناشي از حركات بدن، تفكرات دروني، عدم تمركز، صداهاي محيطي و كج‌شنوي باشد. كج‌شنوي يا شنيدن اختياري يكي از بزرگترين مشكلات در ايجاد ارتباط است. كج‌شنوي هنگامي پيش مي‌آيد كه فرد فقط پيام‌هايي را از گوينده مي‌شنود كه خود مي‌خواهد. اين كار مخاطره‌آميز است. زيرا ممكن است اطلاعاتي كه شما مايل نيستيد بشنويد همان اطلاعاتي باشند كه منجر به موفقيت مي‌شوند.

روش‌هاي كليدي مهارت شنيداري

  • – توجه كنيد.
  • – تفسير و خلاصه‌بندي كنيد.
  • – پاسخ را به تأخير بيندازيد.
  • – قضاوت نكنيد و سريع به نتيجه‌گيري نرسيد.
  • – با تكان دادن سر آنچه را مي‌شنويد تأييد كنيد.
  • – فرقي ندارد كه حرف گوينده چيست آن را قطع نكنيد و فقط گوش كنيد.
  • – با گوينده رو در رو باشيد و ارتباط چشمي داشته باشيد.
  • – به پاسخ دادن فكر نكنيد.
  • – سؤال بپرسيد.
  • – به زبان بدن دقت كنيد.
  • – تمركز كنيد.

از این لینک دیدن فرمایید ما به شما کمک خواهیم کرد.

کامنت بگذارید

0.0/5

0
0
برو به بالا