فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان

سؤالی که معمولا دوستان در کلاسهای آموزشی می پرسند اینست که:

ما چطور باید به مشتریانمان پیشنهاد بدهیم؟ این پیشنهاد دادن چه فرآیندی دارد؟ ممکن است شما یک فروشگاه مواد غذایی داشته باشید و می خواهید درصدی تخفیف برای فروش محصولاتتان اعمال کنید یا ممکن است ارسال رایگان به درب منزل مشتریان را پیشنهاد دهید یا نوع بسته بندی را متفاوت نمایید. کلاً پیشنهادات مختلفی وجود دارد اما اینکه ما چطور این پیشنهادات را طراحی نماییم، دارای یک سری نکات می باشد که باید به آنها توجه کنیم.

 

فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان:

 

1. جمع آوری اطلاعات رقبا و مشتریان.

هرقدر اطلاعات شما بیشتر باشد مانند آنست که چراغ یک اتاق تاریک را شما روشن کرده باشید.

دید بازتر به شما کمک می کند که استراتژی های مناسبی را طراحی نمایید.

 

2. طبقه بندی درست اطلاعات و سیستماتیک کردن آنها. (فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان)

مثلاً مشتریان عمده یا گروه های دیگر را در گروهی جداگانه قرار دهید. نرم افزار CRM می تواند

در زمینه طبقه بندی مشتریانتان به شما کمک فراوان برساند.

 

3. انتخاب صحیح در زمان مناسب.

مثلاً ممکن است بخواهید به مشتریانی که در ماه بالای 100 میلیون تومان از شما خرید می کنند که برای این امر نیاز دارید که اطلاعات شما بدرستی طبقه بندی شده باشد تا بتوانید

بدرستی آنها را انتخاب نمایید.

فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان

4. ترکیب مناسب اطلاعات. (فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان)

مثل وقتی که می خواهید نتیجه گیری درستی داشته باشید تا بتوانید پیشنهاد خوبی به مشتریانتان ارائه دهید، فقط شناخت مشتریان کافی نخواهد بود؛ بلکه باید به آنچه رقبا به مشتریان ارائه می نمایند را نیز بدانید و بعد از آن به مشتریان بگویید که انتظار چه پیشنهاداتی را داشته باشند.

پس نیاز است که درباره پیشنهادات ویژه رقبا هم اطلاعات داشته باشید.

در کنار آن توانمندی های خودتان را نیز باید بشناسید که اگر پیشنهاد سرویس رایگان ارائه می نمایید، برای 1000 نفر آیا توانایی ارائه مناسب این خدمات را دارا می باشید یا خیر.

 

5. توزیع و انتقال پیشنهادات در زمان و شرایط مناسب.

در کنار این توزیع پیشنهادات موضوع exchange information مطرح می باشد یعنی ما بتوانیم اطلاعاتی که از مشتریان می گیریم را بر اساس ساختار خودمان تبدیل کنیم یا تفسیر کنیم.

یعنی اگر یک مشتری که بطور مثال 100 قلم کالا از ما خریداری می نماید، چه پیامی را به ما می دهد و ما چطور باید با این عزیز ارتباط برقرار کنیم و او جزو کدام دسته از مشتریان قرار می گیرد.

 

6. ارزیابی اطلاعات. (فرآیند طراحی پیشنهادات برای مشتریان)

که بر اساس تبدیل درست و متناسب اطلاعات بر اساس ساختار سازمان و کسب و کارمان، به ما در این مرحله کمک شایانی می نماید. مثلا ارزیابی کنیم که اگر ما این پیشنهاد را به این مشتری بدهیم، آیا برای او ایجاد انگیزه می کند؟ آیا جذابیت دارد؟ آیا حس مناسب را ایجاد می کند؟

 

این 6 مرحله برای طراحی اولیه پیشنهادات می باشد ولیکن طراحی استراتژی پیشنهاد دهی، مبحثی سنگین تر می باشد که در دوره های آموزشی (همانند دوره مدیران پریمیوم)

به آنها می پردازیم و تشریح می نماییم.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به شبکه های اجتماعی و وبسایت ما مراجعه فرمایید.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم