خلاصه کتاب کوه نامرئی

کوه نامرئی

همراهان: برای شروع یک مسیر کسانی با شما همراه میشوند که هدف یکسانی با هم داشته باشید.
Where?why?(شناخت)
توضیح: برای شروع حرکت باید حتما به این دو سوال جواب داده شود.چرا؟کجا؟
کجا میخواهیم برویم؟ تعیین هدف مشخص برای پیمودن مسیر الزامیست. اینکه به چه مقصدی میرویم؟هدف ما چیست؟
چرا میخواهیم برویم؟ زمانی که مقصدی(هدفی) را مشخص کردیم باید دلیل محکمی برای پیمودن مسیر داشته باشیم.

خلاصه کتاب کوه نامرئی

برای همراهان ما در این مسیر باید هدفها و دلایل مشترک وجود داشته باشد تا خودشان راغب به همراهی باشند و ما را در این مسیر تنها نگذارند.
Talking the first step
در طول مسیر توجه به جزییات مهم است نباید جذابیت های مسیر باعث شود تهدیدها دیده نشود.دیدن گاو در مسیر اشاره به تهدیدهای بازار است. یعنی در زمان مواجه شدن با این تهدیدها به بررسی آنها بپردازیم و آنها را تبدیل به فرصت کنیم. فقط کافیه از آنها نترسیم.
Observation and making plan(دقت نظر و برنامه ریزی و تعیین مسیر حساب شده و دقیق)
تهیه نقشه برای شروع مسیر حرکت مهم میباشد. همراهان برای سهولت کار و همراه شدن باید هماهنگ باشند تا سرعت کار پایین نیاید و به موقع به هدف نهایی برسند.استفاده از لوازم مناسب و ابزار برای پیمودن مسیر باعث راحتی و سرعت بیشتر میشود.هدفهای مشترک باعث میشود همراهان در طول سمیر مشکلات را پشت سر گذاشته و هوای همدیگر را داشته باشند.

Stepping it up

تله خرگوشی: زمانی که هدفی را مشخص میکنید فقط در مسیر باشید و به علائم و نقشه توجه کنید زمانی که از مسیر خارج میشوید در واقع به دام تله خرگوشی افتادید.فراموش کردن هدف و یا تقلید کوکورانه از دیگران میتواند شما را اسیر تله های خرگوشی کند.
Leading the way(انتخاب لیدر و کوچ)
در یک گروه یا سازمان رسیدن به هدف کوچک انگیزه میشود تا هدفهای بزرگتری ساخته شود و چشم انداز برای هدفهای آینده تاثیر زیادی در آینده سازمان میگذارد.
Traveling together( توجه به کار تیمی و تجربیات رقبا)
زمانی که هدفها مشترک باشند و where و why وجود داشته باشد در طول مسیر همه میدانند که هدف مشخصی وجود دارد و حتی سخترین مسائل با همراهی و کنار یکدیگرد بودن قابل حل میباشد.توجه و استفاده از تجربیات رقبا یا benchmarking باعث میشود از علائمی که رقبای قبل از ما به جا گذشته اند استفاده کنیم.در این مرحله همگی باید بیشترین توان خود را به کار بگیرند.
تمامی این مراحل همان PEPI یا روشهای عملیاتی ارتقاء فرایند در سازمان میباشد.

 

کوه نامرئی



PEPI:روشهای عملیاتی ارتقاء فرایندها درسازمان که به اختصار PEPI گفته مشود.
مرحله اول: شناختخودتون در قالب از یک تیم.اینکه کجا میخواهید بروید و چرا میخواهید بروید. مبحث where&why (کجا؟چرا؟)
گاو(تهدیدهای جامعه):وقتی با گاو مواجه میشویم نباید بترسیم و تمرکز خود را از دست دهیم در عوض باید آن تهدیدها را تبدیل به مزیت کنیم و از آنها استفاده بهینه کرد.
مرحله دوم: دقت و برنامه ریزی و تعیین مسیر حساب شده و دقیق
تهیه نقشه و همسو کردن اهداف و توجه به جزییات دقیق در تمام مسیر خیلی مهمه. اینکه هم نقاط ضعف رو بشناسیم و هم نقاط قوت و حواسمون به تهدیدهای بیرونی هم باشه.
مرحله سوم: داشتن مهارت(مهارت های خود را افزایش دهیم)
تله های خرگوشی همان جذابیت های هست که میتواند ما را از راه درست منحرف و گمراه کند لکن داشتن مهارت و یا افزایش مهارت های ما میتواند به ما کمک کند که در زمان مواجه شدن با تله های خرگوشی بهترین تصمیم ها گرفته شود.

مرحله چهارم:تعیین لیدر و کوچ مجموعه

برای رسیدن به هدف راهها و و وضایف مختلف مشخص میشود و در این مسیر باید مشخص شود که گوش به حرف چه کسی داد.زمانی که اهداف همه همسو باشد نافرمانی و سرپیچی هم کمتر اتفاق میفتد چون تمامی افراد یک تیم میخواهند در کمترین زمان ممکن به اهدافشان دست یابند.
مرحله پنجم: کار تیمیBenchmarking
رقبا همیشه برای ما پیامدها و راهکارهایی در طول مسیر گذشته اند که با توجه به آنها میتوانیم بهتر و راحت تر به هدفمون برسیم.در کل استفاده از تجربیات دیگران نقش بسزایی در رسیدن به اهداف ما دارد.
در نهایت این ما هستیم که تعیین میکنیم اهدافمان چیست به چه سمتی سوق داده شود با چه کسانی همسو شود و چطور هدایت شود.