انتشار پیامها و آگهی های تبلیغاتی با بازاریابی ویروسی تصاعدی است

 ( VIRAL MARKETING )

 

پیش از آنکه با بازاریابی ویروسی آشنا شویم، بهتر است که مفهوم بازاریابی را بیان کنیم.

علم بازاریابی، قبل از آنکه یک مفهوم علمی یا تجاری باشد، یک مفهوم فلسفی است.

امروزه بازاریابی در ابعاد مختلف ارتباطات و حتی زندگی ما جاری است. هنوز هم بسیاری از مردم تصور می کنند که بازاریابی یعنی در دست گرفتن بروشور و مراجعه به صدها جای مختلف و درخواست بابت خرید از محصول.

درحالی که فرآیند بازاریابی مشابه کوهی یخی است که فروش تنها بخش کوچک بیرون آب آن است. و حجم عظیمی از آن در زیر آب پنهان است.

بهترین تعریفی  که برای مفهوم بازاریابی می توان در نظر گرفت، این است که  بازاریابی عبارت است از هم گراسازی همه فعالیتهای شرکت در مسیر فروش بیشتر.

بازاریابی به عنوان فرآیند مدیریت اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد، گروهها و سازمانها به واسطه ی تولید، عرضه و مبادله کالا و خدمات با یکدیگر به تامین  نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند.

تبلیغات و بازاریابی ویروسی

تاریخچه تبلیغات و بازاریابی ویروسی

حال که به اختصار با مفهوم بازاریابی آشنا شدیم، به تعریف و تاریخچه بازاریابی ویروسی می پردازیم:

معمولا وقتی که با کلمه ویروس مواجه می شویم، نظر و دید مثبتی به آن نداریم، ولی اصطلاح

ویروسی بودن این نوع بازاریابی مبین این امر است که پیامها و آگهی های تبلیغی با  این

روش خیلی سریع تر از آنچه می توان تصور کرد همانند ویروس و به صورت تصاعدی

پخش می شود.

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط پایگاه هات میل ( HOT MAIL )

در سال 1996 آمده است.پایگاه هات میل، یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و

به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.

در پایگاه هات میل، آقای تایم دراپر ( TIM DRAPER ) شرکت خویش را وادار کرده بود

که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب استفاده می شود یک اتصال به آدرس

پایگاه وب داشته باشد.

نام بازاریابی ویروسی ( VIRAL MARKETING ) نخستین بار توسط روزنامه نت اسکپ

( NET SCAPE ) از انتشارات دی.اف.جی (DFJ  ) در سال 1997 استفاده شد.

بازاریابی ویروسی و تبلیغات ویروسی به تکنیکهای بازاریابی اطلاق می شود که با بهره

برداری از شبکه های موجود به دنبال افزایش نمایی آگاهی از برند از طریق یک فرآیند

ویروسی مانند انتشار یک واگیر است.تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تاثیر شبکه ای

اینترنت به صورت آنلاین گسترش می یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد

بسیار مفید است.از دیدگاه بازاریابی طبق این فرآیند افراد تشویق می شوند اطلاعات بازاریابی

مطلوبی را که دریافت می کنند در محیطی فرا رسانه ای منتقل کنند، اطلاعاتی که به طور

اتفاقی یا به طور برنامه ریزی شده مطلوب فرد هستند.

در این نوع از بازاریابی، به سرعت ” فعالیت و بازاریابی ” همچون ویروسی پخش می شود

و به اطلاع و آگاهی همگان می رسد.

آشنایی بیشتر با این نوع بازاریابی و شناخت مزایا و معایب آن در قسمت دوم مقاله، ارائه

می گردد.

تهیه و تنظیم : الهام جلالی فراهانی