اختلاف های میان اعضای تیم

 

اختلاف های میان اعضای تیم یکی از متداولترین نشانه هایی است که در تیم های مسئله دار مشاهده می شود.

علائم این مشکلات به شیوه های گوناگونی مشاهده می شوند., افراد همیشه در حال نزاع هستند, به یکدیگر اعتماد ندارند, تعارض های شخصیتی میان افراد مشاهده می شود و افراد فلسفه ها, اهداف و ارزش های متفاوتی دارد.

 

مشکلات اعضای تیم 

به طور معمول, علائم نشان دهنده مشکلات اعضای تیم عبارتند از:

1.تعارض های شدیدی که تلاشی برای حل و فصل آنها مشاهده نمی‌شود

2. بیان شکایت نزد رهبر

3. ابراز عدم تمایل یا عدم توانایی کنار آمدن با تفاوت ها

4. پرهیز از ملاقات با یکدیگر مگر در مواقع کاملا ضروری

5. شرکت نکردن در جلسات یا انجام ندادن کار مطابق با زمان تعیین شده

6. ضعیف بودن کیفیت کار زیر گروه ها یا دسته های کوچکتر

7. برای محافظت از خود در برابر سایر گروه ها و ارتباطات محدود یا محافظه کارانه میان افراد

 

تعجبی ندارد که بیشتر رهبران تیم زمانی برنامه تیم سازی را آغاز می‌کنند که مشکلاتی جدی

میان اعضای تیم مشاهده کرده و به نظر می‌رسد که تمایلی به حل آن نداشته یا توانایی حل

آن را ندارند.

به طور معمول این مدیر است که یک یا چند مورد از پیامد ها یا عوامل علت و معلولی را شناسایی

میکند.

هر چند که هر یک از اعضا ممکن است دانسته های شخصی خود را با او در میان بگذارند.

تیم ها باید چک لیستی را برای مشخص کردن نیاز و یا عدم نیاز به برنامه تیم سازی و همین طور

نیاز و یا عدم نیاز به یک مشاور یا  تسهیل گر از خارج سازمان را داشته باشند و به طور منظم آنها

را مورد پایش قرار دهند تا به محض این که عملکرد تیم همخوان با استانداردها پیش نرود و نیاز به

اقدام اصلاح کننده باشد, بلافاصله متوجه شوند و برنامه تیم سازی را اجرا  کنند.

این چک لیست ها باید توسط تمامی اعضای تیم تکمیل شود.

در ادامه به برخی از مواردی که می بایست در چک لیست تیم سازی دیده شود اشاره ای اجمالی

خواهیم داشت.

 چک لیست تیم سازی

 

 شناسایی مسئله:

با توجه به شواهد, مسائل زیر تا چه اندازه در تیم شما مشاهده می شود؟

۱- نبود تولید یا خروجی

۲- شکایت یا اعتراض در داخل تیم

۳- اختلاف یا دشمنی میان اعضای تیم

۴- ابهام در مورد تکالیف و وظایف یا روابط مبهم میان افراد در تیم

۵- نبود اهداف مشخص یا تعهد ضعیف نسبت به اهداف

۶- بی تفاوتی یا بی علاقگی کلی یا عدم مشارکت اعضای تیم

۷- نبود نوآوری, خطرپذیری, خلاقیت یا ابتکار

۸- جلسات بی اثر و بی فایده

۹-  مشکلات به هنگام کار با مدیر

۱۰- ارتباطات ضعیف:, ترس افراد از بیان نظر، گوش نکردن به صحبت های یکدیگر و صحبت نکردن با یکدیگر

۱۱- نبود اعتماد میان رهبر و اعضا یا میان اعضای تیم

۱۲- عدم درک تصمیم گیری ها یا عدم موافقت با تصمیم گیری ها

۱۳- این احساس که کار خوب شناسایی نشده و یا تقدیر نمی شود

۱۴- افراد برای اقدام‌های بهتر تیمی به کار کردن با همدیگر تشویق نمی شوند

 

‏ حال, با بررسی مواردی که در بالا ارائه شد در مجموعه و رویت تعداد موارد فوق می‌توان به این نتیجه رسید

که آیا, نشانه های کمی مبنی بر نیاز به برنامه تیم سازی وجود دارد یا شواهد متوسط ای مبنی بر نیاز به

برنامه تیم سازی وجود دارد, اما این نیاز اضطراری نیست مگر آنکه دو یا چند مورد حاکی از شواهد زیاد باشد,

اگر شواهد نسبتاً زیاد باشد شما باید به طور جدی در مورد یک برنامه تیم سازی فکر کنید و در آخرین مرحله

شواهد بسیار است و برنامه تیم سازی برای واحدهای کاری شما باید اولویت اصلی شما باشد.

 

در این مرحله به سوالات مرتبط با چک لیست تعیین نیاز به کمک مشاور یا خارج از سازمان می‌پردازیم:

 

 دستور العمل:

با علامت زدن گزینه ای «بله»، «خیر»، «نمی دانم» به پرسش های زیر پاسخ دهید:

۱- آیا رهبر تیم هنگام تلاش برای  امتحان کردن روش های جدید یا متفاوت در تیم احساس راحتی می کند؟

۲- تیم در گذشته هنگامی که اعضای تیم دیدگاه‌های مختلفی داشته اند, تلاش برای

عبور از بحران های دشوار را تجربه کرده است؟

۳- آیا اعضای گروه نظر خود را اعلام و اطلاعات را صادقانه ارائه می دهند؟

۴- آیا اعضای گروه شما به طور معمول بدون تعارض زیاد یا با خونسردی با همدیگر کار می کنند؟

۵- آیا شما با دلایل منطقی اطمینان دارید که مدیر یا رهبرتیم, منشأ اصلی مشکل نیست؟

۶- آیا مدیر و اعضای تیم نسبت به دستیابی به عملکرد اثربخش احساس تعهد شدیدی دارند؟

۷- آیا سبک شخصیتی مدیر و فلسفه مدیریتی او با رویکرد تیم تناسب دارد؟

۸- آیا احساس می‌کنید در مورد تیم سازی به اندازه کافی آگاهی دارید تا بتوانید بدون کمک,

برنامه تیم سازی را اجرا کنید؟

۹- آیا کارکنان به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند تا بدون کمک دیگران برنامه تیم سازی اجرا کنند؟

 محاسبه امتیاز:

 

اگر تعداد پاسخهای «بله» ۶ مورد و یا بیشتر است, احتمالاً نیازی به مشاور خارجی نخواهید داشت.

اگر  تعداد پاسخ های «خیر» چهار مورد یا بیشتر است, احتمالا به کمک یک مشاور نیاز خواهید داشت.

اگر ترکیبی از پاسخ‌های «بله», «خیر» و «نمی دانم» دارید, بهتر است از یک مشاور دعوت کنیدتا در مورد

وضعیت موجود صحبت کند و بتوانید به اتفاق به یک تصمیم جمعی دست پیدا کنید.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین کسب و کار پریمیوم