DNA مذاکرات

نگرش در مذاکرات، باید نگرش win – win باشد. یعنی هر دو طرف مذاکره باید برنده شوند، نه فقط یک طرف. به این نگرش، نگرش برد – برد می گویند.

با این نگرش باید تمام منافع طرف مقابل را ببینید و در نظر داشته باشید. حال این که چگونه باید صحبت کنید و راهکار دهید و بازی کنید را در ادامه خواهم گفت.

گاهی آدم ها در حین مذاکره  در می یابند که برنده هستند و برایشان اهمیتی ندارد که طرف مقابل کیست؟ نگرش این دسته از آدم ها برد – برد نیست.

نگرش آن ها، درنده بودن است و می خواهند شخص مقابل را بدرند.

در مقابل این دسته از اشخاص، باید تکنیک هایی را آموزش دید. دلیل یادگیری این تکنیک ها، لطمه نخوردن است، نه لطمه زدن. یعنی برای دفاع از خودتان باید پادزهر داشته باشید.

این تکنیک ها پادزهرهایی هستند که به شما کمک می کنند تا از چنین فضایی، خارج شوید.

نکته اصلی در کاربرد تکنیک ها

در مذاکره دغدغه ای دارم و آن این است که کسانی که این تکنیک ها را آموزش می بینند، در تمام طول مذاکره فقط 

می خواهند از تکنیک ها استفاده کنند و مثل ربات عمل می کنند.

مذاکره صرفا به کار بردن تکنیک نیست، بلکه داشتن حس خوب است.

قرار نیست همه تکنیک ها را یاد بگیرید. یک تکنیک را یاد بگیرید اما عالی یاد بگیرید و انجامش دهید و از آن تکنیک درست و به موقع استفاده کنید.

تمام تکنیک ها در همه مذاکره استفاده نمی شود. باید فضا و شرایط را دید.

هر تکنیکی برای هر جایی ساخته نشده. هر کدام از آن ها در جای خاصی لازم به اجرا هستند.

لذا خلاقیت شما برای مذاکره بسیار مهم است.

انسانها در مذاکرات

انسان ها موجوداتی هستند بسیار اجتماعی و نیاز به ارتباط  و مذاکره دارند.

مهمترین مسئله این است که در یک مذاکره، نتیجه خوب بگیریم. فقط به یاد داشته باشید که انسان ها بسیار باهوش هستند و می فهمند و شعور دارند. گوشه چشمی هم به منافع آن ها داشته باشید.

مذاکره مثل یک انشاء می ماند. برای نوشتن یک انشاء، ابتدا باید یک مقدمه نوشت تا طرف مقابل را برای موضوع اصلی آماده کرد.

در مذاکره نیز یک مقدمه، یک آماده سازی، یک نامه نویسی اولیه،بعد اجرای کار و بعد نتیجه گیری وجود دارد.

پس یادتان باشد، انسان موجودی است اجتماعی. او نگاه، توجه، حس شما و این که شما در مذاکره فقط به منافع خودتان فکر می کنید را متوجه می شود و می فهمد .

انسان موجودی است اقتصادی و ضمنا موجودی است که مسائل حسی و معنوی هم برایش حائز اهمیت است.

احساس در مذاکره

در مذاکره، بعضی آدم ها از نظر منطقی خوب نتیجه می گیرند ولی بیش تر به این علت هست که حس می کنند از نظر

معنوی مورد توجه قرار نگرفته اند، به این خاطر بازی خودشان را تغییر می دهند.

در مذاکره بیشتر حس انتقال پیدا می کند تا منطق. 70% انتخاب حس است.

لطفاً در مذاکره حس را به کار ببرید نه لزوما منطق را.

تکنیک و استراتژی بر اساس حس است و اینکه حس و حال طرف مقابل را درگیر کنید.

پس رگ خواب طرف مقابل را پیدا کنید، آن وقت راهکار را خود او به شما می دهد.

در مذاکره اگر طرف مقابل از شما خوشش بیاید، به حرف های شما گوش می دهد و اگر به شما اعتماد کند با شما در

کسب و کار همراه می شود.

پس در مذاکره این کافی نیست که فقط از شما خوششان بیاید، بلکه باید به شما اعتماد کنند.

این اعتماد سازی باعث می شود که کسب و کار رونق بگیرد. یاد بگیرید در مذاکره  ابتدا اعتمادسازی کنید .

DNA مذاکرات / با شرکت در دوره های مدیران پریمیوم نیما کیمیایی اصول مذاکرات تخصصی را یاد بگیرید.

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین کسب و کار پریمیوم