عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران

توسط جناب آقای مهندس کیمیایی مدیر عامل مجموعه مدیران پریمیوم در شبکه یک صدا و سیما

اهمیت انتخاب اعضای تیم

عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران

با توجه به بحران کنونی کشورمان، یافتن راه حل خلاق و به روز برای مسائل پیچیده؛ هر روز دشوارتر می شود.

چنان که اغلب افراد و بخشهای سازمان ها دیگر به تنهایی قادر به حل مشکلات پیش رو نیستند.

لذا نیاز به تشکیل تیم‌ و کارگروهی در سازمانها، اهمیت مطالعه بر روی مقوله کار تیمی را آشکار می سازد(Raymond , 2005 ).

هنگامی که تیم ها موفق باشند، دارای توان بالقوه جهت ارائه بسیاری از مزیتها همانند انعطاف پذیری و خلاقیت فزاینده هستند و چنانچه با شکست مواجه شوند، منابع قابل توجهی را تلف کرده اند.

از این رو، سازمانها باید به حداکثر کردن احتمال موفقیت تیم‌ها توجه کنند.

در یکی از تعاریفی که درمورد تیم ارائه شده است. متوجه می شویم که یک تیم عبارت است از یک نیروی پویا که چند نفر را برای انجام یک کار یا پروژه مشترک دور هم جمع کرده است.

اعضای یک تیم درباره دیدگاههای خود بحث می کنند. طرح ها را بررسی می کنند، تصمیم می گیرند و برای رسیدن به هدف کار می کنند.

حال چنانچه رئیس سازمان یا رهبر تیم در مورد هدفی که قرار است آن تیم به آن دست یابد. به اعضای گروه اطلاعات مکفی ندهد یا اعضای تیم نتوانند آن هدف و علت را درک نماین. گروه از هم پاشیده و هرکسی به یاد اهداف شخصی خود خواهد افتاد و مقصود تیم را فراموش خواهد کرد.

عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران

گاهی هم ممکن است که این از هم پاشیدگی گروه، در ظاهر و عمل نمود پیدا نکند. اما اعضای گروه همانطور که قبلتر هم گفته شد، دیگر به هدف تیم ایمان و پایبندی نخواهند داشت.

یکی از ساده ترین راههای انجام این امر، تمرکز بر اعضای تیم است. در واقع موفقیت یک تیم معطوف به داشتن ترکیب بهینه از افرادی است. که در همکاری با یکدیگر توانا باشند. (کیچوک و ویسنر،1998).

باتوجه به این موضوع، چگونگی انتخاب پرسنل برای تیم ها امری درخور توجه است. که نیازمند تحقیقات بیشتر پژوهشگران و متخصصان منابع انسانی است.

 

 

بعنوان مثال با استفاده از ابزار «تیپ نمای مایزر- بریگز» (MBTI) می توان تیم های موفق و اثر بخش در سازمان تشکیل داد.

این ابزار از روشهای ارزیابی شخصیتی است و از تئوری یونگ سرچشمه می گیرد. در واقع به کمک این ابزار می توان ترجیحات افراد در مورد مفاهیم زندگی را بررسی کرد.

تناسب «فرد-گروه» به معنای تناسب بین فرد تازه استخدام شده و گروه کاری است.

با عنایت به اهمیت نحوه انتخاب اعضای تیم‌، در فرایند انتخاب اعضای گروه باید ویژگی تناسب اعضا با یکدیگر و هدف یا چشم انداز تیم را مورد توجه قرار داد.

این ویژگی تناسب از دو بعد فرهنگی ( تناسب فرهنگی اعضای گروه با یکدیگر) و شخصیتی (تناسب شخصیتی اعضای گروه با یکدیگر)  می باشد.

 

زندگی در لحظه اکنون (عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران)

عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران

عامل دیگری که برای بهبود عملکرد افراد و گروه ها می تواند نقشی کلیدی ایفا نماید. ادراک زندگی کردن در لحظه حال می باشد. وقتی به تلاش‌هایمان برای مبارزه با اضطراب فکر می‌کنیم. می‌بینیم که بیش از حد در آینده سیر می‌کنیم.

این موضوع که تا چه حد نگران عواملی می‌شویم که اتفاق نیفتاده و احتمالاً هرگز رخ نخواهد داد، دیوانه‌کننده است.

زندگی در زمان حال برای برخی از ما نیاز به تمرین دارد. اکثر مردم در تمام زندگی‌ مشغول مبارزه با غول اضطراب هستند. و به علت ناتوانیِ حاصل از ترس‌ موقعیت‌های عالیِ بسیاری را از دست می دهند.

 

برخی از افراد ممکن است بیشتر درگیر گذشته باشند و به همین علت افسردگی را تجربه کنند. و به همین منوال روزهای‌شان را یکی پس از دیگری در حسرت دیروز بگذرانند.

زندگی با اضطراب و افسردگی غیرقابل تحمل است. پس شاید بهتر باشد که با تمرینِ زندگی در زمان حال، از انرژی‌ها، استعدادها و امکانات خود بهترین استفاده را ببریم.

در این رابطه توجه به قسمتی کوتاه از صحبت های جناب آقای مهندس کیمیایی، در رابطه با عارضه یابی عدم رشد کسب و کار در ایران، مفید و اثربخش می باشد.

 

رؤیا دولتداد

کارشناس پشتیبانی گروه مشاورین کسب و کار پریمیوم