تبدیل تهدیدها به فرصت
با تبدیل تهدیدها به فرصت و نقاط ضعف به قوت، سازمان ها را به موفقیت نزدیک کنیم
تبدیل تهدیدها به فرصت
تداوم فعالیت های هر سازمانی، مستلزم تطبیق با تغییرات درون سازمانی و برون سازمانی است.
به عبارتی سازمان ها جهت حفظ و تداوم فعالیت هایشان، می بایست قادر به واکنش مناسب نسبت به تغییرات باشند
و بتوانند آن چیزی را که ممکن است در محیط کسب و کارشان اتفاق بیفتد را پیش بینی نمایند.
این چنین تغییراتی همواره و به طور مداوم اتفاق می افتد و هر سازمانی که موفق به شناسایی و پاسخگویی مناسب به آن ها نباشد،
کسب و کار خود را در معرض خطر قرار خواهد داد و نتیجه آن می تواند حتی حیات یک سازمان را در معرض تهدید جدی قرار دهد.
مدیران ارشد در هر سازمان می بایست با رصد مستمر محیط کسب و کار،
هر موردی را که می تواند و یا ممکن است بر کسب و کار آن ها تاثیر گذار باشد،
شناسایی کرده و در اولین فرصت و بر اساس یک رویکرد ساختار یافته به آن ها پاسخ دهند.
تحلیل محیط خارجی منجر به شناسایی تهدیدها و فرصت های خارج از سازمان و نیز تحلیل ظرفیت های داخلی
هر سازمان به پیدا کردن دید عمیق و مناسب نسبت به نقاط قوت و ضعف درون یک سازمان منتهی می گردد.
آشنایی با مفاهیم تهدیدها و فرصت ها که از تحلیل محیط خارجی سازمان استنتاج می شود
و همین طور مفاهیم نقاط ضعف و نقاط قوت که از تحلیل ظرفیت های داخلی هر سازمان منتج می شود، در تبدیل دو به دوی آن ها به یکدیگر
( یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت ها و نیز تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت ) بسیار اثر بخش و کمک کننده است.
از این رو در ذیل با هریک از این مفاهیم آشنا می شویم :
1-تهدیدها :
عوامل خارجی که دارای پتانسیل صدمه رساندن به سازمان هستند،
برای مثال توسعه فناوری که باعث ورود رقبای جدید به بازار می شود و یا مشکلات اقتصادی
که باعث کاهش میزان تقاضا در بازار می گردد.
2-فرصت ها : عوامل خارجی که می تواند فرصت هایی را برای موفقیت ارائه نماید.
برای مثال تغییرات اجتماعی به افزایش تقاضا برای خدمات سازمان منجر می گردد و یا توسعه فناوری که موجبات
ارائه کانال های جدید عرضه خدمات را فراهم می نماید.
3-نقاط ضعف :
جنبه های منفی داخلی سازمان که می تواند شانس موفقیت را کاهش دهد.
برای مثال تجهیزات از رده خارج، عدم تمایل کارکنان و یا مدیریت ضعیف اطلاعات از نقاط ضعف یک سازمان هستند.
4-نقاط قوت : قابلیت های مثبت داخلی سازمان، برای مثال منابع مالی، انگیزه کارکنان و یا شهرت
خوب در بازار از نقاط قوت یک سازمان هستند.
اما چگونه در یک سازمان می توان تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کرد؟
و نقاط ضعف را به نقاط قوت مبدل ساخت؟
1 دیدگاه در “تبدیل تهدیدها به فرصت و نقاط ضعف به قوت”