رهبري

هوش هيجاني، مديريت، سودمندي، اطلاعات، رشد، موفقيت، ثروت

رهبري توان رسيدگي به مردم و مديريت رسيدگي به منابع ديگر است.

رهبري يعني به مردم اطمينان دهيد كه آنها را در رسيدن به هدفشان بطور مؤثر و كارآمد ياري مي‌كنيد. زندگي پُر از مسائلي است كه افراد را از برنامه‌هايشان دور مي‌كنند و آن‌ها را از رسيدن به اهدافشان نااميد مي‌كنند. هرگاه مشكلي روي دهد رهبري و مديريت وارد عرصه مي‌شوند. رهبري به مردم رسيدگي مي‌كند نه به مشكلات. مديريت به مشكل رسيدگي مي‌كند نه به مردم. رهبري نقش بسيار عمده‌اي در حفظ تمركز، انگيزه و قدرت فرد جهت مفيد واقع شدن ايفا مي‌كند. هدف رهبري ايجاد حس آرامش در مردم است. رهبر بايد توجه بيشتري به افراد داشته باشد و يك مدير بايد بر حل مسائل فني متمركز باشد.

اختيار

رهبري مشكلات فني را حل نمي‌كند، اين كار مدير است. كار مدير اطمينان دادن به افراد است. آن‌ها به مردم اطمينان مي‌دهند كه مشكلات را كه باعث ايجاد تنش در زندگيشان مي‌شوند را حل كنند. كار رهبر اطمينان دادن به افراد است. به آن‌ها اطمينان مي‌دهند كه مدير مشكلات را حل و آسان مي‌سازد. و اين امر يعني اينكه رهبر بايد اطمينان دهد كه مشكل حل خواهد شد. بايد با مردم همدل باشد، رهبر بايد اعتمادسازي كند و اگر مشكل حل نشد بايد از مناقشاتي كه پيش مي‌آيند جلوگيري كند. يك مدير بايد با داشتن برنامه براي حل مشكلات فني و تنظيم كارها به عرصه بيايد. اين بدان معناست كه بدانيد چه وقت به عنوان يك مدير و كي به عنوان يك رهبر عمل كنيد. اگر اين دو را با هم اشتباه بگيريد محكوم هستيد. رهبري و مديريت مهارت‌هايي هستند كه مي‌توان آن‌ها را آموخت. فقط كتاب بخوانيد.

مديريت و رهبري

وقتي كارها مطابق با برنامه پيش نروند شما به فردي نياز داريد كه وارد عمل شود و به شما اطمينان دهد كه مشكل حل خواهد شد (مدير) و اين مشكل مورد بررسي قرار مي‌گيرد پس هيچ‌گونه نگراني نداشته باشيد (رهبر). رهبر بايد مردم را اميدوار كند. اين كار توسط رهبر و با ايجاد ديدگاه و طرح برنامه كه فرد بايد روي آن متمركز باشد، صورت مي‌گيرد. ايجاد هدف براي متمركز شدن افراد به آن‌ها كمك مي‌كند تا هميشه در حال يادگيري باشند و بدانند كه يك هدف دارند كه بايد به آن برسند. رهبري و مديريت به هم وابسته هستند. مديران بايد قادر به رهبري كردن و مديران بايد توان مديريت كردن داشته باشند. رهبران بايد رهبري كنند يعني با مردم در ارتباط باشند و مشكل آن‌ها را حل كنند. مديران بايد مشكل را مديريت كنند، سپس با ارتباط با مردم آن‌ها را رهبري كنند. هرگز مردم را مديريت نكنيد. مشكل را مديريت و مردم را رهبري كنيد. حل مشكل يعني مديريت. ايجاد حس آرامش در مردم يعني رهبري. شما به هر دوي اين مهارت نياز داريد و بايد بدانيد كه چه وقت يك مدير باشيد و چه وقت به عنوان يك رهبر عمل كنيد.

آموزش، تعليم، تربيت و اختيار

وقتي چيزي درست پيش نمي‌رود هيچ كس براي حل مشكل در دسترس نيست. از اين‌رو رهبران و مديران بايد قادر باشند تا به همه آموزش دهند آن‌ها را راهنمايي كنند و به آن‌ها انگيزه دهند تا آماده باشند و وارد عمل شوند. و هنگامي كه كارها درست پيش نمي‌روند قادر به كنترل امور باشند.

ارزش اصلي رهبري

يك فهرست طولاني از ارزش‌هاي خوب از جمله صداقت، اعتماد، احترام، همدلي و غيره وجود دارد. شما بايد فهرستي از ارزش‌هاي اصلي كه مي‌خواهيد آموزش ببينيد تهيه و در يادگيري و مهارت آن‌ها اولويت‌بندي كنيد. ارزش‌هاي اصلي قوي همان ارزش‌هايي هستند يك رهبر خور را مي‌سازند.

شما بايد قادر به انجام هر كاري با منابع كم‌تر از جمله زمان، انرژي و پول باشيد. يك راه براي انجام اين كار گفتگو است، گفتگو شيوه مناسبي براي انجام بهتر كار روي منابع‌تان مي‌باشد. چون رهبري با مردم در ارتباط است، بايد بدانيد كه چگونه با مردم گفتگو كند. اين كار مي‌تواند شامل خريد منابع شما بطور كامل و گفتگو براي گرفتن تخفيف مناسبي باشد. پس مهم است كه صادق و راستگو باشيد. از قدرت خود براي مذاكره كردن سوءاستفاده نكنيد و آنرا كم‌تر از آنچه كه در واقعيت است به مردم نشان دهيد. همه چيز در زندگي با انرژي در ارتباط است، اگر شما فرد راستگويي نباشيد انرژي منفي منتشر خواهيد كرد كه به خود شما باز خواهد گشت. اين موضوعي است كه به بعداً موكول مي‌شود. در آينده فصلي را درباره گفتگو و مذاكره خواهم نوشت.

ايجاد روابط

رهبران بايد قادر به حفظ ارتباط با همه كساني باشند كه با هم در ارتباط هستند. ارتباط نقطه مركزي هر موضوعي است. رهبران بايد از همه امكانات موجود براي ايجاد ارتباط مؤثر و كارآمد با همگان استفاده كنند كه فن‌آوري اطلاعات اين امكان را فراهم مي‌كند.

ارزش‌هاي اصلي

– صداقت               – ارتباط                 – قدرداني                 – نفوذ

– توانايي اختيار دادن – خودآگاهي            – زيركي                  – همدلي

مديريت

زمان، تكنولوژي، مديريت، سودمندي، رشد، موفقيت، ثروت

رهبري در مردم حس بهتري ايجاد مي‌كند، مديريت مسائل را حل مي‌كند، و شما به هر دو مهارت نياز داريد. موفقيت يعني توانايي دست‌يابي به بهترين نتايج در همه حوزه‌هاي زندگي شما. موفقيت به ثروت ختم مي‌شود. موفقيت حاصل رشد مستمر و رشد ناشي از ميزان اطلاعات است. شما براي بدست آوردن اطلاعات به پنج منبع زمان، پول، انرژي، تكنولوژي و افراد نياز داريد. همه افراد كم و بيش از اين منابع برخوردار هستند. كميت مهم نيست. آنچه حائز اهميت است چگونگي استفاده از اين منابع براي رسيدن به موفقيت مي‌باشد. براي استفاده موفقيت‌آميز از اين پنج منبع به دو مهارت مديريت و رهبري نياز داريد. مهارت‌هاي رهبري اين امكان را به شما مي‌دهند تا بطور مؤثر و كارآمد به مردم رسيدگي كنيد تا قادر به كسب همه اطلاعات مورد نيازتان از آن‌ها باشيد. مهارت‌هاي مديريتي به شما در استفاده از چهار منبع ديگر زمان، پول، انرژي و تكنولوژي بطور مؤثر و كارآمد كمك مي‌كنند تا قادر به كسب اطلاعات لازم از اين چهار منبع باشيد.

مديريت

مديريت منابع، مديريت در برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، طراحي و كنترل منابع (زمان، پول، انرژي و فن‌آوري) شماست. برنامه‌ريزي شامل تعيين اهداف و تشخيص استراتژي براي بدست آوردن اهداف موردنظر مي‌باشد. سازمان‌دهي، تنطيم منابع (زمان، پول، انرژي و فن‌آوري) براي بدست آوردن اهداف خود مي‌باشد. يك هدف استراتژيك تعيين كنيد. هدف استراتژيك همان برنامه‌اي است كه براي رسيدن به آن در آينده تنظيم مي‌كنيد تا به هدف اصلي خود دست پيدا كنيد.

عبارات ديدگاه، مأموريت و ارزش مفاهيم كاربردي براي تعيين هدف استراتژيك هستند. ديدگاه شما بيانگر كاري است كه انجام مي‌دهيد. عبارت مأموريت نشان مي‌دهد كه شما اكنون بايد چگونه باشيد تا به فردي كه در آينده مي‌خواهيد تبديل شويد. همچنين به شما نشان مي‌دهد كه چگونه زندگي‌تان را اصلاح كنيد. ارزش‌ها روش‌هاي حمايت از ديدگاه و مأموريت شما هستند. اهداف عملكردهايي هستند كه بايد براي انجام مأموريت و اجراي ديدگاه شما دنبال شوند. شما بايد يك ديدگاه استراتژيك را گسترش دهيد، اهدافتان را تعيين كنيد و يك استراتژي را براي رسيدن به هدفتان طرح كنيد، اين استراتژي موردنظر را اجرا و مديريت كنيد و عملكرد را ارزيابي و برنامه‌هاي درست را شروع كنيد.

پنج مسئوليت كليدي براي مديريت

– برنامه‌ريزي                   – طراحي                – رهبري

– سازمان‌دهي                   – نظارت

قوانين مديريت

  • – اهدافتان را مشخص و ديدگاه خود را با ديگران به اشتراك بگذاريد.
  • – يك نقشه راه را براي افراد طرح كنيد تا هدف شما را دنبال كنند.
  • – با طرح مثال آموزش دهيد و مردم را رهبري كنيد.
  • – آموزش و اختيار عمل دهيد.
  • – به مردم در حل مسائل كمك كنيد.
  • – ثابت قدم باشيد.
  • – صادق باشيد.
  • – به نظرات و ديدگاه‌هاي ديگران احترام بگذاريد.
  • – با هر كسي رفتار متفاوتي داشته باشيد.

از این لینک دیدن فرمایید ما به شما کمک خواهیم کرد.

نیماکیمیایی_مهلا تهامی