توسعه ی صلاحیت های بین فرهنگی

ویژگی های شخصیتی لازم برای تقویت رشد صلاحیت های بین فرهنگی

چالش توسعه صلاحیت های بین فرهنگی با این حقیقت در ارتباط است که هر کدام از صلاحیت ها، مبتنی بر  KSAO ها می باشند (یعنی  دانش یا knowledge ، مهارت ها یا  skills، قابلیت ها یا  abilities و سایر ویژگی های فردی یا  other individual characteristics ).

سه ویژگی شخصیتی وجود دارند که به طور مستقیم بر موفقیت افراد در فعالیت های بین فرهنگی اثرگذار می باشند.

آنها شامل برونگرایی، باز بودن و ثبات عاطفی می باشند.

با توجه به اینکه ویژگی های شخصیتی مناسب برای توسعه صلاحیت های بین فرهنگی ضروری هستند.

ما توصیه می کنیم که در این رابطه، موارد زیر مورد توجه قرار بگیرند:

 

یک: در صورت امکان، اعضای تیم را بر اساس صلاحیت های بین فرهنگی و ویژگی های شخصیتی مناسب انتخاب کنید.

بدین منظور می توان از آزمون ها و تست های مختلف، ارزیابی های گوناگون و مصاحبه های ساختاریافته استفاده کرد.

 

دو: اگر امکان انجام این بررسی ها به طور گسترده و قبل از انتخاب اعضای تیم وجود ندارد،

آنگاه فرایند ارزیابی صلاحیت های بین فرهنگی و ویژگی های شخصیتی مناسب را باید به هنگام شکل گیری تیم ها

انجام داد. به اشتراک گذاری نتایج ارزیابی ها باعث ایجاد آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف در تیم ها می شود.

 

سه: بعد از تشکیل شدن تیم ها، از نتایج ارزیابی های قبلی برای شناسایی چالش ها و ایجاد طرح هایی

استفاده کنید که شامل آموزش های بین فرهنگی و غیره می باشند.

 

ویژگی های مبتنی بر رشد و توسعه در تجربیات بین فرهنگی (توسعه صلاحیت های بین فرهنگی)

 

مشارکت در تیم های جهانی را می توان در قالب فرصت هایی برای کسب تجربیات بین فرهنگی در نظر گرفت.

این فرصت ها در محیط های تیمی بین المللی و جهانی به دست می آیند.

برای بهره برداری کامل از فرصت های رشد در این حوزه، ما باید پس زمینه های نظری مربوط به نحوه رشد و توسعه صلاحیت های بین فرهنگی را به خوبی بشناسیم.

در این رابطه دو نظریه مهم مطرح می باشند:

  • نظریه یادگیری اجتماعی (Bandura 1977)

  • فرضیه contact hypothesize یا تماس (Albort 1954)

توسعه صلاحیت های بین فرهنگی

نظریه یادگیری اجتماعی بیان می کند که افراد زمانی می توانند رشد کنند که با محیط اطراف خود و افراد دیگر در ارتباط باشند. اگر این نظریه را در حوزه صلاحیت های بین فرهنگی در نظر داشته باشیم،

آنگاه می توان گفت که این صلاحیت ها وقتی رشد می کنند که اعضای تیم ها به خوبی رفتارها و کارهای جدید را در محیط های فرهنگی جدید و بین المللی انجام دهند و بازخورد ها را درک نمایند.

 

در بحث نظریه دوم یا فرضیه تماس نیز، می توان نکات مشابهی را مطرح نمود: تماس بیشتر با افراد جدید، برای توسعه مهارت های بین فرهنگی ضروری می باشد. فرضیه تماس پیشنهاد می کند که تعاملات فردی بیشتر در بین اعضای جامعه یا تیم، باعث ایجاد نگرش های مثبت و مناسب نسبت به فرهنگ ها و افرادِ متفاوت خواهد شد.

توسعه صلاحیت های بین فرهنگی

براساس نکات بالا، می توان توصیه های زیر را برای رشد صلاحیت های بین فرهنگی مطرح نمود:

  • یک: به هنگام شکل گیری تیم، به اعظای تیم با فرهنگ های مختلف، اجازه دهید که با یکدیگر تعاملات مهم و مفید داشته باشند.
  • دو: وقتی که تیم مشغول انجام فعالیت است، باید یک مکانیزم در سطح تیم برای انتشار دانش ایجاد کنید تا بدین وسیله تمام اعضای تیم بتوانند رویکردهای گوناگون را شناسایی کرده و یاد بگیرند.
  • سه: زمان کافی را در اختیار تیم ها قرار دهید تا هنجارهای اجتماعی خاص خود را ایجاد نمایند و بدین وسیله رفتارها و هنجارهای فرهنگی گوناگون را با یکدیگر ادغام کنند.
  • چهار: اعضای مناسب را برای تیم ها بر حسب ویژگی های شخصیتی انتخاب کنید تا بدین وسیله فرایند توسعه ی صلاحیت های بین فرهنگی، ارتقا پیدا کند.

 

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم