در این مقاله دربار دیده بانی در راستای امر “محیط” که در پیشرفت و موفقیت کسب و کار تأثیر گذار می باشد، و قبلاً در مورد آن دانشنامه هایی در کانال تلگرامی nimakimiaei ارائه شده اند، نکات زیر را ارائه می نمایم:

دیده بانی بر دو قسم می باشد: خارجی و داخلی

دیده بانی خارجی:

روش SMFA برای دیده بانی خارجی می تواند به شما کمک نماید که محیط های مختلف

مانند محیط وظیفه ای، صنعت، کلان و … را بتوانیم به خوبی به کار بگیریم و مانند یک رادار،

اطلاعات را استخراج نماییم.

 

S = SCANING:

اگر میخواهید دیدبانی درستی از محیط خارجی مدنظرتان داشته باشید، می بایست

آن محیط را به خوبی اسکن کنید و پوشش مناسبی از محیط داشته باشید و حتی

سعی کنید الگوهایی که در بازار هستند، رهبرانی که در بازار وجود دارند را به خوبی اسکن کنید.

به خاطر داشته باشید که اسکن فقط بحث اطلاعات گرفتن نیست؛ بلکه اسکن کردن یعنی

بتوانید مانند یک مشتری از ایشان خرید کنید و وضعیتشان را مشاهده کنید و شرایطشان

را ادراک نمایید اینکه چطور پیگیری می کنند، چطور در بازار با قیمت ها بازی می کنند و …

 

M = MONITORING:

رقبا را به درسی مونیتور کنید یعنی گزارش هایی دقیق از فضای کسب و کار عملکرد ایشان،

بدست بیاورید.

پایش این الگو ها می باشد که بسیار حائز اهمیت می باشد و اینکه یادبگیریم که ایشان را

به درستی رصد کنیم. نه اینکه اطلاعات بسیار بدست بیاوریم؛ چرا اطلاعات زیاد لزوماً کارایی

نخواهد داشت و حتی ممکن اسن که شما را از مسیر خارج کند و شما می بایست

اطلاعات را به درستی مونیتور نمایید.

دیده بان محیط کسب و کار

 

F = FORECASTING:

بعد از انجام دو مرحله فوق، حال می بایست درست پیش بینی کردن را نسبت به الگوهایی

که از رهبران بازار بدست آورده اید، یاد بگیرید.

اینکه این پیش بینی ها را طراحی نمایید یا به آنها فکر نمایید تا بتوانید عملاً نسبت به برنامه های

آتی یک قدم جلوتر حرکت کنید.

لزوماً قرار نیست که تمام پیش بینی های شما درست از آب درآیند و اتفاق بیوفتند؛

ولی با شناخت درست از رهبران بازار و اسکن الگوهای ایشان، می توانید کار درست را

به انجام برسانید و حس بهتری نسبت به بازی های آینده داشته باشید.

مثلاً در زمان گذشته الگویی که در بازار خودرو موجود بود، شروط پرداخت اقساطی می بود

ولی بعد از اسکن و مونیتور کردن ایشان متوجه می شوید که در حال حاضر شروع به فروش

نقد با تحویل 3-2 ماهه نموده اند. این مقوله می تواند یک حسی به شما بدهد که احتمالاً

ممکن است بازی هایی در مبحث واردات خودرو وجود داشته باشد یا یکسری قوانین خاص

در حال جریان باشد که شرایط اقساط را تبدیل به فروش نقدی نموده است یا اینکه در

محصولات خاصی از خودرو سازان عملاً تحولات خاصی ایجاد شده باشد.

 

A = ASSESING:

یعنی ارزیابی برنامه هایی که قبلاً به آن فکر کرده و طراحی نموده ایم به جهت اینکه

آیا درست بوده اند یا غلط و با توجه به شرایط وضعیت کنونی جامعه، چه تغییراتی باید در آن

اعمال نمایید و تحلیل درست محیط و عواملی که می توانند در کسب و کار ما تأثیرگذار باشند.

 

برای دریافت اطلاعات و آموزش های بیشتر، با ما از طریق سایت، کانال تلگرامی و پیج اینستاگرام در ارتباط باشید.

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم