چگونه خواسته ها و اهداف مان را مدیریت کنیم ؟

ما در این مقاله قصد داریم با مدیریت هدف آشنا شویم، اینکه چگونه می توانیم خواسته ها و اهداف مان را مدیریت
کنیم، تا به آن چه که به عنوان رویاهایمان، از آن یاد می کنیم دست یابیم

اما قبل از اینکه مدیریت هدف را تعریف کنیم، لطفا به این سوالات پاسخ دهید  (مدیریت هدف)

آیا تا به حال خواسته ای داشته اید که نتوانسته اید به آن برسید؟
آیا تا به حال شده دلتان یک چیزی بخواهد و با تمام وجود بخواهید به آن برسید، شروع کنید به تلاش
کردن برای رسیدن به آن، اما بعد از مدتی انگیزه تان را از دست داده و یا مسائلی پیش آمده که ناامید
شده اید و آن رویا و هدف را رها کرده اید؟
آیا تا به حال شده نتوانید از بین چند هدف یکی را انتخاب کنید؟
از چندتا رویاها یتان دست کشیده اید فقط به این دلیل که:
باور نداشته اید که بتوانید به آن برسید؟
وسط راه انگیزه تان را از دست داده اید؟
فشار اطرافیان تان باعث شد آن را رها کنید؟
نمی دانستید چطور به آن هدف برسید؟
کسی نبوده که راهنمایی تان کند؟

 

ما در زندگی، نیازها و خواسته های زیادی داریم، به بعضی از آن ها می رسیم، بعضی از آن ها را نیمه
کاره رها می کنیم و خیلی از رویاهایمان را هم از همان ابتدا شروع نمی کنیم.
شاید وقتش رسیده باشد که به صورت جدی مهارت «مدیریت هدف» را یاد بگیریم و روی آن سرمایه
گذاری کنیم.
اینکه چگونه و با چه استانداردی اهداف مان را انتخاب کنیم، چگونه برنامه ریزی کنیم که قابلیت اجرایی
داشته باشد.

منظور ما از مدیریت هدف چیست؟

منظور ما از مدیریت هدف این است که بتوانیم یک نیاز، خواسته یا یک هدف واضح و مشخص را انتخاب
کنیم که در دنیای واقعی قابل دست یابی باشد و احتمال رسیدن به آن هم وجود داشته باشد و سپس
برای محقق کردن آن برنامه ریزی کنیم و بعد به آن دست یابیم.
به عبارت دیگر باید، انتخاب هدف تا دست یابی به آن را مدیریت کنیم.
آیا می توان با کمک مدیریت هدف به هر خواسته ای رسید؟
قطعا این امکان وجود ندارد.
خواسته های ما علاوه بر اینکه باید واضح و مشخص و در دنیای واقعی قابل دست یابی باشند، باید احتمال
رسیدن به آن هم وجود داشته باشد.

شاید رویای یک نفر این باشد که مثل بیل گیتس(ثروتمندترین مرد جهان) ثروتمند شود، آیا می تواند؟
رویا کاملا واضح و مشخص است و حتی یک الگو (بیل گیتس) هم دارد و از طرفی قابلیت دست یابی هم
دارد چون حداقل یک نفر (خود بیل گیتس) به چنین ثروتی دست یافته است.
اما چقدر احتمال دارد که یک نفر بتواند ثروت افسانه ای بیل گیتس را به دست بیاورد؟
احتمالش در حد صفر است، اگر باور نمی کنید امتحان کنید.
مدیریت هدف باعث می شود احتمال رسیدن به هدف افزایش یابد.
یکی از عواملی که در رسیدن به هدف موثر است جهت یابی است، یعنی تعیین جهت به جای اهداف
بلندمدت.
ممکن است ما خواسته ای داشته باشیم مثلا می خواهیم پولدار شویم و نمی خواهیم در فقر و بی پولی
زندگی کنیم، در نگاه اول این خواسته یا هدف کاملا مبهم است.

پولدار شدن یعنی چی؟

چه مقدار باید پول داشته باشیم تا خودمان را پولدار بدانیم؟ (مدیریت هدف)

تعریف فقر چیست؟

چه موقع خود را فقیر می دانیم؟

شاید یک نفر بگوید پولدار شدن رویای من است، آیا باید از آن دست بکشم، چون هدف واضحی نیست؟
به هیچ وجه، اتفاقا این رویای بسیار خوبی هم هست فقط باید آن را کمی تغییر دهیم که قابلیت دستیابی
و اجرایی داشته باشد.

همان طور که یک سنگ تراش یک قطعه سنگ را با تلاش و مهارت خود تبدیل به یک تندیس زیبا می
کند، بعضی از خواسته ها و نیازهای ما هم مانند آن قطعه سنگ هستند که نیاز به تراش دارند تا تبدیل
به هدف قابل اجرا و دست یابی شوند.در گذشته افراد موفق اهداف بلند مدت ۵ ساله، ۱۰ ساله، ۲۰ ساله
و حتی بیشتر هم انتخاب می کردند و با تلاش و کوشش و مدیریت هدف به اهداف خود می رسیدند

یا حداقل بیش تر آن ها را محقق می کردند،

اما امروزه کمتر کسی است که اهداف بلند مدت ۱۰ ساله داشته باشد.

چون امروزه تغییرات خیلی خیلی سریع اتفاق می افتند تا ۵ سال پیش شبکه های اجتماعی، گوشی های
هوشمند به این صورت وجود نداشت ولی ظرف مدتی کوتاه موج عظیمی آمد و شرایط را کامل تغییر داد.
ما هم به جای اهداف بلند مدت از «جهت» استفاده می کنیم.
جهت یعنی اینکه بدانیم در کدام مسیر در حال حرکت هستیم، همین کفایت می کند.

برای اینکه، بیشتر به اهداف و خواسته هایتان دست یابید و راه های رسیدن به موفقیت را سهل تر،
پیمایید مقاله های مرتبط با این موضوع را در این سایت، دنبال کنید.