مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق (قسمت دوم)
۲٫روش ابتکاری احساس
میان بر ذهنی می باشد که یک فرد به دنبال یک محرک و در دوره ای از زمان به شکل یک حالت احساسی، خودآگاه یا ناخودآگاه تجربه می کند.
 کاربرد مهم راه ابتکاری احساس چیست؟

زمانی که تصمیم گیری درباره سود و زیان و تصمیم با ریسک همراه می باشد. احساس مثبت درباره یک موضوع باعث کاهش درک ریسک پنهان آن مساله می شود (Baron, 2008) .

راه ابتکاری احساس

 همانطور که می دانیم منطق و تجزیه و تحلیل در تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است. اما برای تصمیم گیری در موقعیت عدم قطعیت، روش احساسی به تصمیم گیری آسان تر و سریع تر کمک می کند.
با وجود اینکه بر سیستم تفکر تحلیلی تاکید می شود، مهم بودن عواطف بیشتر مورد تایید محققان در تصمیم گیری است (Shefrin, 2007) .
 هنگام تصمیم گیری انسان ها معمولا موضوع را از جوانب مختلف بررسی می کنند. تا بتوانند تصمیم خود را نهایی کنند. این روش کمک می کند بعضی از جنبه ها برای ما پررنگ تر شود و در نتیجه سرعت تصمیم گیری ما بالاتر می رود.
احساسات هم به طور موقت و هم طولانی مدت در تصمیم گیری کارآفرینان تاثیر مثبت و منفی خواهد داشت.
(Cardon et al., 2009)

راه ابتکاری احساس

• دو علتی که بارون ( ۲۰۰۸) ، احساسات و عواطف را در کارآفرینی با اهمیت می داند:

۱- شرایط محیطی کارآفرینان بسیار متغیر و غیرقابل پیش بینی می باشد. به همین علت، کارآفرینان نمی توانند از سناریوها و روش های شناخته شده بهره ببرند. و عواطف یکی از راه های روبرو شدن با این شرایط می باشد.
۲-فعالیت های کارآفرینان، به خصوص کارهایی که مربوط به ایجاد یک کسب وکار جدید است. متاثر از احساسات کارآفرینان می باشد.
به طور کلی، تأثیر روش ابتکاری احساس بر تصمیم کارآفرینان، همانطور که بر فرآیند تشخیص
و ارزیابی فرصت آن ها موثر می باشد. از راه تقویت قدرت متقاعدکنندگی کارآفرینان و توسعه شبکه آن ها، توانمندی شان را نیز برای جمع آوری منابع خارجی بیشتر   می کند. (Baron et al., 2012)

راه ابتکاری احساس

با توجه به اینکه روش ابتکاری احساس در تصمیمات کارآفرینان، بسیار حائز اهمیت می باشد بیشتر جوانب آن به تحلیل و بررسی مورد نیاز می باشد.

همینطور با توجه به بررسی پیشینه تحقیقات داخلی راجع به نتایج روش ابتکاری احساس، مشخص  است که تعداد تحقیقات انجام شده در حوزه پیامدهای احساس و عواطف در تصمیم گیری انسان ها کم می باشد و در قسمت عمده این تحقیقات، به مرور ادبیات تحقیقات خارجی پرداخته شده است.

و نیز، در تعداد کمی از تحقیقات میدانی، مدل های تصمیم گیری انسان ها مورد بررسی قرار گرفته است و یا تاثیر احساسات در تصمیم گیری آن ها  به صورت کلی طبقه بندی شده است (عنبرانی و یزدانی فضل آبادی، ۱۳۹۴)