پایداری و بقاء سازمان

با تعالی سازمانی، به پایداری و بقاء سازمان کمک نماییم
بخش اول

پایداری و بقاء سازمان

امروزه، تحولات چشمگیر اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی چه در سطح ملی

و چه در سطح بین المللی، منجر به ایجاد عدم ثبات در سازمان ها شده است

و این موضوع در کنار عدم توانمندسازی سازمان ها در هماهنگی با این تحولات،

بسیاری از سازمان های جهانی را در خطر اضمحلال و نابودی قرارداده است.

از این رو، بنگاه های اقتصادی و سازمان ها، به منظور باقی ماندن در بازارهای

داخلی و حضور در بازارهای جهانی، نیازمند رقابت با رقبای قدرتمند می باشند

و در این ره سازمان هایی می توانند به بقای خود، ادامه دهند که نسبت به

خواسته ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان، پاسخگو باشند و هم چنین به

سودآوری و ثروت آفرینی، به عنوان شاخص های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند.

در همین راستا، مهم ترین چالش مدیریتی حال حاضر در سازمان ها،

حصول به پایداری سازمانی و سپس حرکت متوازن به سمت بهبود و تعالی است.

نکته قابل تامل در این مقوله، اثر دوطرفه و تعاملی پایداری سازمانی و تعالی سازمانی، بر همدیگر است.

به عبارت دیگر می توان گفت حصول به پایداری سازمانی، مستلزم حرکت به سمت تعالی و بهبود بوده

و هم چنین دستیابی به تعالی سازمانی منجر به پایداری و بقاء سازمان می گردد.

بنابراین حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی، برای سازمان های امروزی یک نیاز و ضرورت اجتناب ناپذیر است.

آن چه مسلم است حرکت در مسیر سرآمدی مستلزم تغییر مثبت و سازنده و در همه ابعاد سازمانی است.

چنین تغییری، نیازمند ارتقای نوآوری، خلاقیت و مسئولیت پذیری سازمانی است.

پر واضح است که محور تمامی مقوله های مورد اشاره در فوق، انسان می باشد لذا انسان سازمانی،

با دارا بودن ویژگی های فوق الذکر عامل کلیدی پایداری و تعالی سازمانی خواهد بود.

چنین انسانی، ضمن دارابودن دانش و مهارت های علمی و خلاقیت از مسئولیت پذیری و انگیزش کافی، نیز برخوردار می باشد.

از ابعاد سخت افزاری، نیز روش ها و مدل های مختلفی وجود دارد که چارچوب و راهنمای حرکت سازمان ها را
به سمت بهبود و سرآمدی مشخص می کند.

مدل هایی که حاصل علم و تجربه تکرار پذیر در سازمان های مختلف بوده و با طرح ریزی برخی اصول

و ارزش های بنیادین و سپس الزام سازمان ها به حرکت و بهبود متوازن در مقوله های اصلی و کلیدی سازمان،

مسیر بهبود و تعالی را مشخص نموده و سازمان ها را در حصول به عملکرد بهتر و  رشد و بالندگی، رهنمون می گرداند.

سازمان هایی که با موفقیت تعالی سازمانی را مستقر نموده اند، از توان پاسخگویی به تغییرات و حساسیت

بالایی به هنگام افزایش تغییرات برخوردارند. این حساسیت موجب سودآوری برای غالب ذینفعان سازمان است.

تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار، به عنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار در سازمان های مختلف
به کار گرفته می شوند.

تعالی سازمانی، باعث می شود که سازمان ها بتوانند، از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های

بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمان ها به ویژه، بهترین آن ها مقایسه کنند.

تعالی سازمانی، پاسخی است به این سوال که سازمان برتر، چگونه سازمانی است؟
چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آن ها حاکم هستند؟
تعالی سازمانی، با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضای سازمان می تواند رضایت
مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت
و نوآوری تشویق و ترویج کنند. در این راستا، آشنایی با تعالی سازمانی و مدل های آن، کمکی است به بهبود
عملکرد بنگاه های اقتصادی، به منظور تداوم حضورشان در بازارهای داخلی و ورودشان به بازارهای جهانی و مقابله
با چالش های احتمالی پیش رو.

پایداری و بقاء سازمان
همراه ما باشید در بخش دوم این مقاله

 

تهیه و تنظیم : الهام جلالی فراهانی

پایداری و بقاء سازمان