مقبول ترین تعاریف بازاریابی کارآفرینانه

مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق (قسمت سوم)

  1. رفتار بازاریابی کارآفرینانه

  • در بازاریابی کارآفرینانه، راه ها و روش هایی مورد بررسی قرار می گیرد که رفتار و باور های کارآفرینان

را برای گسترش راهبردهای بازاریابی استفاده می کند. (Kraus et al., 2010)  

  • هیلز و همکاران (۲۰۱۰):

بازاریابی کارآفرینانه را یک روح، سوگیری و یک نوع فرآیند رغبت انگیز پیگیری فرصت ها و شروع و رشد کسب و کار به جهت ایجاد ارزش برای مشتریان از راه:

نوآوری، خلاقیت، فروش، جذب در بازار و انعطاف پذیری بیان می کنند.

  • مورگان و همکاران (۲۰۱۵):

با بررسی و جمع بندی تحقیقات انجام شده بر بازاریابی کارآفرینان، سه تعریف زیر را درباره بازاریابی کارآفرینانه از مهم ترین و مقبول ترین تعاریف بیان شده، دانسته اند:

۱-بازاریابی کارآفرینانه —–>شناخت و بهره برداری فرصت هاست به جهت اینکه بتوانیم مشتریان سودآور را از طریق به کار بردن رویکردهای نوآورانه در: مدیریت ریسک، مدیریت منابع، خلق ارزش جذب و نگهداری کنیم.

۲- بازاریابی کارآفرینانه —–>فرآیند پیگیری رغبت انگیز فرصت ها و ایجاد کسب و کارها جهت خلق ارزش مشتریان از طریق: نوآوری، خلاقیت، شبکه سازی، انعطاف پذیری می باشد.

۳- بازاریابی کارآفرینانه —–>آمیختن فعالیت های: نوآورانه، پیشتاز، ریسک پذیر به جهت ایجاد و توزیع ارزش برای مشتریان.

——> در رفتار بازاریابی کارآفرینانه، تصمیمات:

  • غیر رسمی
  • خلاقانه
  • فرصت طلبانه
  • همراه با ریسک

می باشد، در حالیکه در بازاریابی رسمی، تصمیمات سنتی:

  • ساختارمند
  • دنباله ای

می باشد.

مقبول ترین تعاریف بازاریابی کارآفرینانه

رفتار بازاریابی کارآفرینانه، از تفکر کارآفرینانه نشات می گیرد و این ذهن یک کارآفرین است که تعیین کننده دامنه بازاریابی کارآفرینانه می باشد.                 (Hills & Hultman, 2006)

——> کارآفرینان، دارای خصوصیات متفاوتی از جمله:

  • میل به نوآوری
  • ریسک پذیری
  • فرصت محوری

می باشند که آن ها را از غیر کارآفرینان مشخص می کند. (Jones & Rowley, 2011)

و همین خصوصیات است که بازاریابی کارآفرینانه را از بازاریابی سنتی متمایز می کند.

مقبول ترین تعاریف بازاریابی کارآفرینانه

  • بدون شک، آمیخته بازاریابی به خودی خود عامل جداکننده بازاریابی کارآفرینانه و بازاریابی سنتی

نمی باشد، بلکه محتوای آمیخته بازاریابی می باشد که یک کارآفرین ارائه و انتخاب می کند و بازاریابی کارآفرینانه و سنتی را از یکدیگر متمایز می سازد.

در انتها، با توجه به اینکه ذهنیت و تصمیم گیری کارآفرینی نقش مهمی در شکل گیری رفتار بازاریابی کارآفرینانه دارد و همینطور مهم بودن احساسات در تصمیم گیری کارآفرینانه، می توان به این نتیجه رسید که روش ابتکاری احساس، بازتاب مهمی در رفتار کارآفرینانه دارد.