شاخص های سرمایه اجتماعی

شاخص های سرمایه اجتماعی

یکی از نکات خیلی مهم در زمینه برندینگ و کسب و کار، مبحث ارزشهای برند می باشد. که بخشی از آن قابل مشاهده (tangible)  است. و بخشی قابل مشاهده نیست. ولی روی سرمایه برند اثرگذار می باشد. مثلاً وقتی شما یک ساختمان برای فروش یا بعنوان دارایی در اختیار دارید، برند شما می تواند بر ارزش آن دارایی اثرگذار باشد.

برند یکی از سرمایه هایی است که ملموس نیست. مانند سرمایه های اجتماعی داخل سازمان (سرمایه اجتماعی پرسنل).

این سرمایه اجتماعی در اصل، سرمایه اجتماعی کشوری می باشد. که من در مقوله سازمان گنجانده ام ولیکن خیلی نقش مؤثری را در بالاتر رفتن عیار مجموعه دارد. که روی هزینه های مبادله ای شما (که در مبحث تعامل شما با محیط طرح شد) اثرگذار می باشد.

اگر بخواهیم شاخص های سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم می بایست به یکسری نکات توجه داشته باشیم:

 شاخص های سرمایه اجتماعی

*اعتماد:

کاری کنیم که پرسنل ما به سازمان، برند سازمانی،محصول، آینده کاریشان و همچنین به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

 

*معیارهای زندگی نهادی اجتماعی:

بعنوان مثال ممکن است برنامه هایی مثل برنامه های تیمی (مثل بازی های مختلف در زمانهایی مانند ماه رمضان) بگذارید که پرسنل حس کنند که در حال زندگی در/با سازمان هستند و درکنار همدیگر هستند.

 

*معیارهای همکاری در امور عمومی:

پرسنل را در مباحث انتخابی سازمان شرکت بدهید.

این اقدام موجب می گردد که با همکاری ایجاد شده، ایشان احساس دیده شدن کنند.

 

*معیارهای مشارکت داوطلبانه:

طوری عمل و رفتار کنید که پرسنل خودشان یکسری اقدامات یا فعالیت ها را بطور داوطلبانه درخواست کرده و انجام دهند.

مانند درگیر کردن داوطلبانه خودشان در اتاق فکر یا انجام فعالیتهای خیریه ای (چه درون سازمانی و چه برون سازمانی) یا تهیه و تنظیم گزارشهایی که باید به سازمانهای دیگر ارائه نمایید.

 

*معیارهای جامعه پذیری غیر رسمی:

 

مانند برنامه های تقدیر و تشکر که از پرسنل بابت اقداماتشان در آخر سال برگزار می نمایید، به ایشان اجازه دهید که بهمراه اعضای خانواده یا دوستان صمیمیشان در آن شرکت کنند.

این حضور اشخاص نزدیک کمک می کند که حتی اگر آن ها بخواهند از مجموعه شما خارج شوند، خانواده هایشان این موافقت را با ایشان نداشته باشند. در اصل عدم خروج پرسنل از مجموعه شما، سرمایه شما را چند برابر می نماید.

پس یک بخش مهم از سرمایه شما، تنها نیروی انسانیتان نیستند؛ بلکه خانواده های ایشان نیز هستند چرا که خانواده ها هستند که نظام درونی سازمان شما را تقویت می نماید.

همچنین می توانید از سایر مقوله های تعاملی هم در راستای شرکت دادن منابع انسانی در فرایندهای تعاملی شرکت جویند.

مانند جلسات هفتگی یا ماهیانه در بین تمام پرسنل از تمامی بخشهای سازمان که بین ایشان، تعامل و ارتباط برقرار نمایید تا مبادا بخشهای مختلف سازمان دست به اقدامات یا ارتباطات جزیره ای بزنند.

کلیه این اقدامات موجب افزایش و تقویت سرمایه های اجتماعی سازمانتان می شود که خود این مبحث، باعث بالا رفتن عیار سازمان شما خواهد شد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در قالب دانشنامه های صونی به کانال تلگرامی من بپیوندید یا در شبکه هایی اجتماعی مانند اینستاگرام، LinkedIn، G+ و Facebook مطالب و آموزشهای ما را دنبال نمایید و همچنان با ما در ارتباط باشید.

 

 

موفق و پیروز باشید

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم