زبان بدن و تاثیر آن روی روابط انسان ها و کسب و کار

زبان بدن در کسب و کار

نیما کیمیایی- مدرس و مشاور کسب و کار

 

 

یکی از ویژگیهای اساسی انسان، که نقطه تمایز وی با دیگر موجودات است و به برتری او در برابر دیگران می انجامد. استفاده از قدرت تکلم و سخن گفتن اوست.

انسان می تواند با استفاده از کلمات و جملات تمام احساسات و نیات درونی خویش را بیان نموده و به دیگران انتقال دهد.

انسان به واسطه ی کلام و سخن گفتن به ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران می پردازد. اما همیشه فضا برای ارتباط، فضای ارتباط کلامی و گفتاری نیست. بعضی مواقع خواسته یا ناخواسته در فضایی که آن را سکوت وخاموشی می نامیم. با استفاده از حرکات بدن و اجزای آن (زبان بدن ) به انتقال احساس می پردازیم. گاهی حتی استفاده از حرکات بدن باعث می گردد که معنای کلامی را که به کار می بریم، تغییر یابد. برای مثال اگر شخصی در گفتارش اظهار علاقه و دوستی نماید، اما در حرکات اجزای بدن (صورت) اخم و ترشرویی را منعکس نماید. بالطبع گفتار این شخص صحیح و قابل قبول نخواهد بود.

اگر بکارگیری این دو زبان ( زبان کلامی و زبان بدن ) در یک جهت و در یک راستا باشند بیان هیجانات، عواطف واحساسات به خوبی انجام خواهد شد.

 

زبان بدن شامل دو قسمت است :

 

  • زبان حرکات بدن

  • زبان آرایش و ظاهر بدن

همگنی وهم راستا بودن این دو زبان بدن با زبان کلامی و گفتاری، درانتقال صحیح هیجانات، احساسات و افکار تاثیری شگرف و درخور توجه دارد.

براساس تحقیقات دانشمندان علوم رفتاری، تنها 7 درصد ازپیامها از طریق لغات و کلمات انتخابی به مخاطب منتقل می شود. و 33 درصد مقصود مخاطبین ازطریق

لحن صدا، بلندی و کوتاهی صدا، افکت های صوتی و …انتقال می یابد و 60 درصد یعنی بیش از نیمی از پیامها به وسیله حرکات بدن به مخاطب انتقال خواهد یافت.

زبان بدن در کسب و کار

طبیعی است که علم زبان بدن به بررسی این 60 درصد حرکات بدن می پردازد.

رفتار بدن، در شکل گیری افکار تاثیر دارد و در مقابل هم نوع  افکار بر رفتار بدن اثر دارد. بنابراین آگاهی از زبان بدن، علاوه بر اینکه در شناخت افکاردیگران نقش دارد، کمک می نماید که بتوان از طریق شناخت رفتار بدن خویش بر افکار دیگران تاثیر گذاشت.

و افراد را به انجام رفتاری خاص وادار نمود.به دلیل این تاثیر پذیری متقابل، شناخت علم زبان بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.چرا که شناخت و احاطه کامل به این علم ( علم زبان بدن ) تسهیلگری مطلوب در انجام تعاملات و برگزاری مذاکرات خواهد بود.

اما نکته قابل توجه این است که بکارگیری این علم باید با استفاده به جا ومناسب از حرکات بدن همراه باشد تا بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد و خروجی مطلوبی از انجام مذاکرات به عمل آید.

به کارگیری مناسب حرکات بدن، مستلزم شناخت و آگاهی از شاخصه های زیر است (زبان بدن در کسب و کار)

مخاطب، محیط، فرهنگ و نوع مذاکره می باشد، که لحاظ نمودن این شاخصه ها در

موفقیت ارتباطات و تعاملات اثر بخش است و حصول به اهداف از پیش تعیین شده

را ممکن و میسر می سازد.