چگونه رضایت شغلی کارکنان خویش را فراهم کنیم ؟

تامین رضایت شغلی کارکنان، از عوامل مهم و اساسی هر کسب و کاری است.
سازمان و یا مجموعه ای که قادر باشد، رضایت شغلی کارکنان خویش را فراهم نماید. قطعا به موفقیت دست خواهد یافت. و در مقابل اگر سازمان، با نارضایتی شغلی افراد مجموعه اش مواجه باشد، استعفاء و همین طور غیبت ازکار در مجموعه اش، ظاهر خواهد شد.
این که یک مدیر، چگونه می تواند در ایجاد و افزایش رضایت شغلی کارکنانش، اثربخش باشد مستلزم رعایت مواردی می باشد که در ذیل به آن ها، خواهیم پرداخت:

1- توجه به عنوان شغلی ( سازمانی ) کارکنان

اختصاص نام و عنوان شغلی به کارکنان که متناسب با علم، تخصص و تجربه شان باشد، عاملی است
که در بالابردن رضایت کارکنان، موثر است.

رضایت شغلی کارکنان

هم چنین رعایت سلسله مراتب اداری که بر پایه ی تخصص، سوابق، تجارب و تحصیلات افراد باشد، انگیزه کارکنان را چند برابر خواهد کرد.

2- توجه به حقوق و دستمزد (رضایت شغلی کارکنان)

پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، از مهم ترین عواملی است که در افزایش کارآیی و تزریق احساس
خوب و مثبت در آنان، نقشی مهم و موثر دارد. پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با ارائه خدمات از
سوی کارکنان، پرداخت به موقع زمانی، توجه به ساعات اضافه کاری آنان و احتساب آن، تخصیص
پاداش در مواقع لازم و ضروری، از مهمات تامین رضایت کارکنان است.

3- فراهم آوردن فرصت های ارتقاء و پیشرفت:

وقتی کارکنان در محیط کاری خویش، زمینه های بروز خلاقیت، ایده ها، طرح ها و … برایشان، میسر
و فراهم شود که به تبع آن ارتقاء و پیشرفتی حاصل شود، میزان رضایت حاصله از انجام فعالیت ها و
وظایف شان، مضاعف خواهد شد.

4- رعایت و اجرای نکات لازم در محیط کار:

مدیری که به پیاده سازی تمامی ملزومات برای یک محیط کاری متناسب بیندیشد قطعا مجموعه
-ای را برای کارکنانش مهیا می سازد که به افزایش اثرگذاری مثبت در سازمان، منتهی خواهد شد.
وقتی در یک سازمان، ملزوماتی که دربرگیرنده ی تامین سلامت جسمی و روانی کارکنان، صرف و
هزینه شود و کارکنان در محیطی به انجام کار و فعالیت محوله خویش بپردازند که آرامش و آسایش
لازم مهیا باشد، بالطبع انگیزه و رضایت شغلی شان، افزایش می یابد.

تجمیع و پیاده سازی نکات مزبور در هر سازمانی، به ایجاد انگیزه و رضایت شغلی در سازمان، منتهی
خواهد شد که فواید آن عبارتند از :

1- بر خورداری سازمان از کارکنانی شاد، راضی و دارای سلامت روان
2- ایجاد و افزایش علاقه قلبی در کارکنان، به منظور ادامه فعالیت و کارکرد بیش تر
3- افزایش کارکرد مثبت کارکنان که به دنبال آن، کارآمدی سازمان و
کارآمدی جامعه از رشد بالایی برخوردار خواهد شد.
4- کاهش وقوع سوانح در محیط کار
5- کاهش شکایت کارکنان و به عبارتی کاهش بازتاب ها و برخوردهای منفی در سازمان
6- افزایش وجدان کاری
7- افزایش اخلاق مداری در سازمان

مقالات ما را از این سایت دنبال کنید