تغییر (Change)

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

 طراحی روشهای اثربخش برای کار کردن با همدیگر (تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد)

آخرین مبحث مربوط به تیم سازی تغییر است که شایستگی کلیدی مدل محسوب می شود.

تیم هایی که عملکرد مطلوبی دارند نه تنها  موانع  عملکرد خود را  می‌شناسند. بلکه توانایی دارند اقدام‌هایی را برای اصلاح موانع و دستیابی به هدفشان انجام دهند.

 تیم سازی عبارت است از فعالیت هایی که یک تیم می‌تواند با انجام آنها زمینه و محیط, ترکیب و شایستگی های خود را تغییر دهد. تا عملکرد خود را  بهبود بخشد.

در این مقاله ما در مورد مشکلاتی که اغلب در تیم ها مشاهده می‌شود و شیوه تشخیص آنها می پردازیم. و مشخص خواهیم کرد چگونه می توان تعیین کرد که  آیا خود تیم می‌تواند به تنهایی مشکلات را حل و فصل کند یا به مشاور نیاز دارد؟

 

 مسائل متداولی که در تیم ها مشاهده می شود (تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد)

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

به طور معمول, برنامه تیم سازی زمانی برگزار می شود که یک مسئله, مشکل, نگرانی یا مجموعه ای از نشانه های نگران کننده وجود داشته و باعث می شود مدیر یا سایر اعضای تیم به این نتیجه برسند که اثربخشی تیم چندان مطلوب نیست.

شرایط یا علائم زیر به طور معمول موجب می‌شود افراد به طور جدی به این مسئله فکر کنند یا برای اصلاح وضعیت اقدام کنند:

 

۱-  نبود بهره وری یا خروجی تیم

۲- افزایش پیوسته و بدون دلیل هزینه ها

۳-  افزایش شکایت ها یا اعتراضات از تیم

۴-  شکایت از مشتریان یا کاربران در مورد کیفیت خدمات

۵-  شواهد مبنی بر تعارض یا دشمنی میان اعضای تیم

۶- سردرگمی در مورد وظایف, نبودن علائم و  راهنمایی ها( missed signals) یا روابط مبهم بین افراد

۷-  درک ناصحیح تصمیم ها  و یا تصمیم هایی که به شیوه درستی اجرا نمی شود.

۸-  بی تفاوتی و بی علاقگی کلی یا عدم مشارکت اعضای تیم

۹-  کمبود خلاقیت, ابتکار یا نوآوری

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

۱۰-  جلسات بی اثر,   مشارکت پایین یا تصمیم گیری ضعیف

۱۱-  وابستگی شدید به رهبر  تیم یا واکنشهای منفی نسبت به او

بسیاری از این نشانه ها, پیامد عوامل دیگری هستند. یعنی از عواملی سرچشمه می گیرند که ریشه مشکلات هستند. برای مثال, کمبود تولید ممکن است ناشی از تعارض های میان اعضای تیم یا دشمنی با رهبر تیم باشد. در واقع ما بعد از سال ها کار با تیم ها دریافته ایم  دلایل اصلی ضعف عملکرد تیم به طور معمول

ریشه در تعارض های میان اعضای تیم با رهبر تیم و تعارض‌های میان خود اعضا دارد.

 

اختلاف های میان اعضای تیم با رهبر

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

به طور معمول اختلاف‌های میان اعضای تیم با رهبر تیم که موجب بی اثر شدن فعالیت تیم طی می شود.

هم برای اعضای تیم و هم برای شاهدان بیرونی مشهود است. اما متاسفانه رهبری تیم در بیشتر مواقع از این مسئله آگاه نیست.

در این جا مسئله این نیست که رهبر و اعضای تیم  دیدگاه ها و عقاید مختلفی چگونگی عملکرد تیم دارند. بلکه مسئله این است که آنها  برخورد متفاوتی با تعارض ها و تفاوتها دارند؛  یکی از پیامد های معمول این تعارض ها, دنباله روی و همرنگ شدن با جماعت است.

اعضای تیم ممکن است احساس کنند کهذبهترین راه برای کنار آمدن با رهبر تیم این است. که کاری را که به آنها گفته می شود انجام دهند و پیش بروند.

آنها احساس می‌کنند که ساده ترین راه برای مدیریت رابطه شان با رهبر, قرار گرفتن در خط اوست. که این مسئله در مقایسه با گزینه دیگر، یعنی ادامه اختلاف استرس و اضطراب کمتری را به آنها تحمیل می‌کند.

گاهی دنباله‌روی ممکن است به دلیل پذیرش واقعی دیدگاه و موضع رهبر باشد. اما گاهی فقط نشانه پرهیز از اختلاف و تعارض است.

رهبری که پیرامون او را افرادی گرفته اند که به او وابسته هستند, مانع از هرگونه اختلاف احتمالی می شود.

اما در عین حال, مانع از ارائه عقاید متنوع و غنی شده و بدین ترتیب اعضای تیم با گذشت زمان یاد می‌گیرند. که همرنگ شدن با جماعت و دنباله روی بهترین روش است و به طور خودکار, به جای ارائه پیشنهاد رهبر پیشنهاد می کند می پذیرند.

گاهی نیز دنباله‌روی می‌توانند نشانه ی مقاومت  منفعلانه باشد. ممکن است افراد در محیط‌های عمومی با رهبر موافقت کند. اما در جمع های خصوصی مخالفت و مقاومت خود را ابراز می کنند.

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

این مقاومت ممکن است به شکل های  ظریفی بروز پیدا کند. مانند دوری جستن از رهبر یا بی توجهی به او و یا عدم اجرای کامل تصمیم‌های او.

یکی دیگر است پیامدهای این مسئله, مخالفت آشکار است. یعنی مبارزه و ایستادگی آشکار در برابر خواسته های رهبر.

در چنین شرایطی, رویه‌های معمول حل مسئله متوقف می شوند. و هر بار که رهبر و اعضای تیم گردهم می آیند به بحث و جدل کشیده می شوند. ممکن است این نزاع و اختلاف همچون آتش زیر خاکستر باشد. و با آن که تعاملات در ظاهر مطلوب به نظر می رسد مبارزات و درگیری‌های سنگینی در پشت صحنه جریان داشته باشد.

تیم سازی و راهبرد بهبود عملکرد

برخی مسائل و مشکلات دیگر هم از کمبود اعتماد ناشی می شود. اعضای تیم ممکن است اعتماد نداشته باشند و تصور کنند که رهبر, اطلاعات را صادقانه به آنها ارائه نمی‌دهد, اسرار آنها را حفظ نمی کند. و یا به وعده هایش عمل نخواهد کرد. زمانی که اعتماد ضعیف باشد اعضای تیم تلاش می کنند از خود دفاع کنند.

آنها در برابر گفته های رهبر موضع می گیرند و نسبت به تصمیم گیری ها وعده های او تردید دارد. و گاهی میزان اعتماد میان رهبر و تیمش بحثی پایین میاید که اعضای تیم تمایلی به برگزاری جلسه به صورت رودررو و انفرادی ندارند و از آنجا که عقیده دارند رهبر به آنها دروغ می گوید می‌خواهند در تمامی مکالمات شان با او شاهد و ناظری داشته باشند  و به همین دلیل از شرکت در جلسات دونفری سرباز می زنند.

 

ادامه دارد… .

 

نیما کیمیایی

گروه مشاورین پریمیوم