با تعالی سازمانی، به پایداری و بقاء مجموعه کمک نماییم
در بخش اول مقاله، کلیاتی درباره ی تعالی سازمانی ، ارائه گردید. در بخش دوم، به تعریفی جامع ،
اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین و مسئولیت های آن، خواهیم پرداخت.
تعریف تعالی سازمانی
نوعی از ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم می کند.
آن ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستم ها در مجموعه و خود ارزیابی و راهنمایی است. که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین می کند.
بنابراین پیام کلیدی آن، متکی بر پاسخ دادن به دو سوال است که چگونه این شیوه، به عنوان یک
ساختار مدیریتی مناسب و منطقی شناسایی می شود و چه کسانی می توانند در این زنجیره ارتباط و تعاملات
نقش اساسی را ایفا کنند؟
پاسخ دو سوال فوق در بخش بعدی این مقاله، خواهد آمد.
اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین :
1-نتیجه گرایی، ( جهت یابی در اثر تعالی) :
دستیابی، به نتایجی است که رضایت کلیه ذینفعان مجموعه را در بر داشته است.
2-مشتری گرایی، یعنی تمرکز بر مشتری(مشتری محوری) :
تعالی،خلق ارزش های مطلوب مشتری است.
3-رهبری و ثبات در مقاصد :
تعالی،رهبری دوراندیش و الهام بخش،همراه با ثبات در مقاصد است.
4-مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیت ها:
تعالی،مدیریت مجموعه از طریق مجموعه ای از سیستم ها،فرآیندها و واقعیت هایی مرتبط و بهم پیوسته است.
5-توسعه و مشارکت کارکنان (تعالی سازمانی)
تعالی،حداکثر نمودن مشارکت کارکنان،از طریق توسعه و دخالت دادن آنها در امور است.
6-یادگیری،نوآوری و بهبود مستمر
تعالی،به چالش طلبیدن وضع موجود و ایجاد تغییر به منظور نوآوری و خلق فرصت های بهبود با استفاده از
یادگیری است.
7-توسعه همکاری با شرکای تجاری :
تعالی،توسعه و حفظ همکاری هایی است که برای مجموعه ارزش افزوده ایجاد می کند.
8-مسئولیت اجتماعی شرکت (تعالی سازمانی)
تعالی،فرا رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که مجموعه در آن فعالیت می کند و تلاش برای درک و
پاسخگویی به انتظارات ذینفعان مجموعه در جامعه است.
مسئولیت تعالی سازمانی :
1- مسئول تعالی مدیریت ارشد آن مجموعه است.
2- تفویض اختیارات در خصوص تعالی سازمانی ، رافع مسئولیت های مدیریت ارشد نیست.
3- مدیریت تعالی فعالیتی میان وظیفه ای است.
4- واحد سازمانی مسئول مدیریت تعالی تنها نقش هماهنگ کننده و تسهیلگر را بر عهده خواهد داشت.
بخش سوم مقاله را به معرفی مدل های تعالی سازمانی و دلایل نیاز به استفاده از آن ها و همین طور مدل رایج در ایران، اختصاص خواهیم داد. با ما همراه باشید.
تهیه و تنظیم : الهام جلالی فراهانی