تبدیل تهدیدها به فرصت

با تبدیل تهدیدها به فرصت و نقاط ضعف به قوت، سازمان ها را به موفقیت نزدیک کنیم

 تبدیل تهدیدها به فرصت

تداوم فعالیت های هر سازمانی، مستلزم تطبیق با تغییرات درون سازمانی و برون سازمانی است.

به عبارتی سازمان ها جهت حفظ و تداوم فعالیت هایشان، می بایست قادر به واکنش مناسب نسبت به تغییرات باشند

و بتوانند آن چیزی را که ممکن است در محیط کسب و کارشان اتفاق بیفتد را پیش بینی نمایند.

این چنین تغییراتی همواره و به طور مداوم اتفاق می افتد  و هر سازمانی که موفق به شناسایی و پاسخگویی مناسب به آن ها نباشد،

کسب و کار خود را در معرض خطر قرار خواهد داد و نتیجه آن می تواند حتی حیات یک سازمان را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

مدیران ارشد در هر سازمان می بایست با رصد مستمر محیط کسب و کار،

هر موردی را که می تواند و یا ممکن است بر کسب و کار آن ها تاثیر گذار باشد،

شناسایی کرده و در اولین فرصت و بر اساس یک رویکرد ساختار یافته به آن ها پاسخ دهند.

تحلیل محیط خارجی منجر به شناسایی تهدیدها و فرصت های خارج از سازمان و نیز تحلیل ظرفیت های داخلی

هر سازمان به پیدا کردن دید عمیق و مناسب نسبت به نقاط قوت و ضعف درون یک سازمان منتهی می گردد.

آشنایی با مفاهیم تهدیدها و فرصت ها که از تحلیل محیط خارجی سازمان استنتاج می شود

و همین طور مفاهیم نقاط ضعف و نقاط قوت که از تحلیل ظرفیت های داخلی هر سازمان منتج می شود، در تبدیل دو به دوی آن ها به یکدیگر

( یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت ها و نیز تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت ) بسیار اثر بخش و کمک کننده است.

از این رو در ذیل با هریک از این مفاهیم آشنا می شویم :

1-تهدیدها :

عوامل خارجی که دارای پتانسیل صدمه رساندن به سازمان هستند،

برای مثال توسعه فناوری که باعث ورود رقبای جدید به بازار می شود و یا مشکلات اقتصادی

که باعث کاهش میزان تقاضا در بازار می گردد.

2-فرصت ها : عوامل خارجی که می تواند فرصت هایی را برای موفقیت ارائه نماید.

برای مثال تغییرات اجتماعی به افزایش تقاضا برای خدمات سازمان منجر می گردد و یا توسعه فناوری که موجبات

ارائه کانال های جدید عرضه خدمات را فراهم می نماید.

3-نقاط ضعف :

جنبه های منفی داخلی سازمان که می تواند شانس موفقیت را کاهش دهد.

برای مثال تجهیزات از رده خارج، عدم تمایل کارکنان و یا مدیریت ضعیف اطلاعات از نقاط ضعف یک سازمان هستند.

4-نقاط قوت : قابلیت های مثبت داخلی سازمان، برای مثال منابع مالی، انگیزه کارکنان و یا شهرت

خوب در بازار از نقاط قوت یک سازمان هستند.

اما چگونه در یک سازمان می توان تهدیدها را به فرصت ها  تبدیل کرد؟

و نقاط ضعف را به نقاط قوت مبدل ساخت؟