اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در بحران

مهارتهای ارتباطی

پیشرفت و ارتباطات نسبت مستقیم دارند.

در زمان بحران، می بایست بر روی افزایش و بهبود مهارتهای خود تمرکز و توجه داشته باشیم که یکی از برجسته ترین مهارتهایی که ما برای پیشرفت و ارتقای خود در کار و زندگی به آن نیاز داریم “مهارتهای ارتباطی” می باشد.

مقاله زیر که با کمک از مطالب آموزنده برخی از سایتها و کتب، تدوین شده است، تلاشی است جهت روشنگری هرچه بیشتر اهمیت، نحوه و موانع ارتقای مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباط موفق.

 

جمع کثیری از مدیران برجسته با اتکا به برنامه ریزی و برخورداری از مهارت های اجرایی از نردبان شغلی بالا آمده اند.

اما برتری آنهایی که همیشه در صدر هستند، توانایی فوق العاده‌شان در برقراری ارتباط با سایرین است.

در این نوشته نکاتی پیرامون بهبود مهارت‌های ارتباطی و روابط عمومی در سطوح مختلف توسعه یک موسسه و یا هر ارگان دیگر فراهم آمده است.در هنگام تاسیس یک شرکت موارد مختلفی در نظر گرفته می‌شودکه یکی از آنها مهارت‌های اجرایی است.

موسسات و ارگان ها برای ایجاد این توانایی در میان کارمندان خود شعب مختلفی را به صورت غیر ضروری به این امر اختصاص می دهند. و در مقابل، هیچ هزینه ای را صرف ارتباطات عمومی نمی کنند.

البته این بدان معنا نیست که اقشار مختلف جامعه، رسانه های گروهی و سرمایه گذاری ها بر روی ارتباطات،امری بلا استفاده و بی مورد به شمار می رود. بلکه برعکس اولین رکن اساسی برای دستیابی به موفقیت در هر شرکتی،

قابلیت انتقال عقاید و اهداف و خدمات آن به مراجعان است. و برای توسعه شرکت می بایست بالاجبار بر روی ارتباطات به طور گسترده حساب باز کرد.

همانطور که مشاهده می کنید، در این زمینه دو مولفه اصلی وجود دارد: ارتباطات و زمان بندی.

پیش از اینکه دست به اقدام هر گونه کاری بزنید، اهداف اصلی خود را مشخص کنید.

سپس آنها را به صورت تیتروار  و کلاسه‌شده به دفتر سرپرست بخش ببرید. و یا به نشانی آدرس الکترونیکی او بفرستید.

لازم اســـت که بدانیــــد چه مــــطلبی را می خواهید  انتقال دهید. اگر مطلبی برای خود شما واضح نباشد، چطور می توانید از دیگران انتظار داشته باشید که متوجه آن بشوند.

به خاطر داشته باشید که هر چقد بیشتر بتوانید به داخل ذهن افراد نفوذ کنید. خیلی سریع تر می توانید آنها را در مورد پذیرش شرایط خود متقاعد کنید. البته منظور من این نیست که ذهن و افکار آنها را به بازی بگیرید، بلکه باید بدانید که نیازهای مراجعان چیست و یا به عبارت دیگر طرف مقابل خود را به خوبی بشناسید.

مهارتهای ارتباطی

بیشتر افرادی که در یک شرکت و یا کارخانه کار می کنند، اهداف نسبتا مشابهی را دنبال می کنند. و پایداری آنها در مواجهه با مشکلات مختلف تقریبا یکسان است.

به همین دلیل است که زمانی‌که نظری مطرح می شود، نتیجه کم وبیش یکسانی را در بر دارد.

قصد  و نیت شما چیست؟

شما باید همیشه افکار خوب، زبان خوب و نیات خوب داشته باشید.

تنها راه پیروزی و از بین بردن شک و تردید در طرف مقابل از این راه میسر خواهد شد.

اهداف پر فضیلت را مد نظر خود قرار دهید و در راه رسیدن به آنها گام هایی از روی درستکاری بردارید.

مردم هنگامی نیات شما را قبول دارند که به سخنان شما اعتماد داشته باشند. و برای اینکه گفته های شما مورد قبول افراد شکاک قرار گیرد، شما در وهله اول باید افکار درستی داشته باشید.

بله، البته خیلی طبیعی است که میوه ممنوعه شما را اغوا کند و شما دچار وسوسه های شیطانی شوید. اما سعی کنید تا هیچ گاه مرتکب عملی نشوید که باعث شود صداقت شما زیر سوال رود.

هنگامیکه توانایی رسیدن به اهداف را تنها با رعایت اصول اخلاقی پیدا کردید. می توانید میوه ها و ثمره های ارزشمندتری را به دست آورید.

باید در زندگی خود پیروی از اصول اخلاقی را به صورت یک قانون در آورید. (مهارتهای ارتباطی)

تنها راه موفقیت در کسب و کار و تجارت، توسعه منابع موجود بدون وجود وسوسه و فریب است.

گذشته از همه اینها اگر چنین مواردی را رعایت کنید. روزی که نوبت به بررسی پرونده کاری شما می رسد. و سرپرست بخش و یا کارفرما قصد تعیین حقوق و مزایای شما را داشته باشند. با اعتماد به نفس کامل در جلسه مذکور حاضر خواهید شد.

برای اینکه از درستی اعمال خود اطمینان کامل حاصل کنید. در تمام مراحل زندگی خود با اتکا به نیروی ایمان و تقوا پیش روید. تا در روز حساب در آرامش کامل به سر برید و هیچ گونه ترسی به دل راه ندهید.

شما باید همیشه نسبت به افراد دیگر نقطه نظر مثبت داشته باشید و برای آنها بهترین ها را آرزو کنید.

مهارتهای ارتباطی

تمام شکست ها و پیروزی ها ارتباط مستقیم با گفته ها و نیات درونی شما دارند.

یک مدیر اجرایی اگر از مهارت‌های ارتباطی پایینی برخوردار باشد، بدون شک در شغل خود موفق نخواهد بود. زیرا توانایی های او در انتقال مفاهیم کلیدی محدود است.

مطمئن باشید که با زور و اجبار هیچ کاری پیش نخواهد رفت. چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی.

موقعیت شناس باشید.

یکی دیگر از مولفه های حیاتی برای ایجاد موفقیت به هنگام برقراری ارتباط درک مناسب از فضا و محیطی است که در آن به سر می برید.

شاید به کار گیری یک روش خاص ارتباطی در مراحل اولیه کار، موفقیت را برای شما به ارمغان آورد. اما ممکن است به کارگیری همان روش در مراحل بعدی، خسارت های جبران ناپذیری را به کل مجموعه وارد آورد.

به عبارت دیگر در نظر گرفتن مراحل رشد یک سازمان از اصول بنیادین موفقیت به شمار می رود.

مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی در ساختار یک شرکت منعکس کننده دو قطب مجزا هستند.

شاید به عقیده بسیاری از افراد ،وظیفه مدیران اجرایی خطیرتر باشد، اما این نظر ،فاقد هر گونه استدلال علمی است.

با رشد و توسعه شرکت، مدیریت در صورتی موفق خواهد شد که روابط عمومی قوی باشد.

مهارتهای ارتباطی

بدون وجود ارتباطات موثر، شرکت وارد بیراهه خواهد شد و متاسفانه در بسیاری از موارد ما شاهد چنین اشتباهاتی هستیم.

مشکل زمانی محسوس می شود که شرکت مورد نظر به اندازه کافی بزرگ باشد، زیرا باید زمان و هزینه بیشتری صرف شود. تا خسارات وارده جبران شوند و امکان دارد که تا آن زمان کشتی به کلی به گل نشیند.

اگر احساس می کنید که شرکت با سرعت خیلی زیادی به جلو پیش می رود. و متغیرهای ناپایدار بسیاری در اطراف شما به چشم می خورند، بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید«دست نگه داشتن» است.

حتی ترجیحا می توانید یک گام به سمت عقب نیز بردارید تا اتفاقات پیش روی خود را با دید بازتری ببینید.

دلیل موفقیت بسیاری از کارفرمایان بزرگ چیزی جز این نیست.

آنها تیرهای خود را بیهوده به هدر نمی دهند. اول دامنه دید کامل را به دست می آورند. هدف گیری کرده و در آخر گلوله را شلیک می کنند. این کار زمان بیشتری را برای تفکر در اختیار آنها قرار می دهد.

از همین حالا برقراری ارتباطات را شروع کنید!

شاید خیلی ها این توانایی را نداشته باشند که در آن واحد هم از عهده امور اجرایی برآیند و هم ارتباطی.

پس بهتر است که واقع گرا باشید. این مرحله درست زمانی است که هیات نمایندگانتان به کمک شما خواهند شتافت.

از پاره ای امور دست بکشید و وظیفه انجام آنها را به عهده دیگران بگذارید. این عمل خود نوعی برقراری ارتباط به شمار می رود.

هنگامیکه مسوولیت ها کمتر شوند دید شما نسبت به مسائل مختلف بازتر شده و توانایی تحلیل و بررسی دیدگاه‌های مختلف را به دست می آورید. و تصاویر بزرگ‌تری در ذهن شما نقش می بندند.   ((برگرفته از سایت اصفهان زیبا))

حال که به اهمیت ارتباطات و زمانبندی در زمینه پیشرفت خود چه در زمینه ارتباطات شخصی و چه کاری پرداختیم، بهتر آنست که به موانع موجود بر سر راه برقراری ارتباط موفق و مؤثر نیز بپردازیم.

موانع موجود بر سر راه ارتباط موفق

در حین برقراری ارتباط موانع زیادی وجود دارند که سد راه ارتباط موفق می شوند.

مهارتهای ارتباطی

این امر به ویژه در محیط کار که افراد شناخت کاملی نسبت به هم ندارند اتفاق می افتد.

در این قسمت چند نمونه از موارد مشکل زا را برای شما مطرح می کنیم:

 

  زبان:

 انتخاب واژگان مناسب روی کیفیت ارتباط تاثیر می گذارد. 

 زبان ابراز عینی بیان یک پدیده و اثر کلامی وقایع طبیعی است. که متاسفانه فضای زیادی برای سوء برداشت و تحریف معانی در آن وجود دارد. در مثال بالا زمانیکه کارفرما می گوید: “این سومین روزی است که غیبت می کنی”

هر کس بنا به موقعیت فردی خود می تواند برداشت متفاوتی از این جمله داشته باشد.

مهارتهای ارتباطی

کارمند خانم تصور می کند که رئیسش نسبت به وضعیت حاد سلامت او بی تفاوت است.

کارمندان دیگر کارشان زیاد شده و این را حق خود نمی دانند که کارهای یک نفر دیگر را هم انجام دهند.

باید دانست که افراد مختلف معانی متفاوتی را به واژگانی که می شنوند می دهند.

  حالت تدافعی گرفتن: 

دریافت تحریف شده، احساس گناه، کژ اندیشی، و پیش زمینه نادرست فکری در گذشته.

  سوء تدبیر از حرکات بدنی (مهارتهای ارتباطی)

 آهنگ و لحن صدا، و سایر برداشت های نادرست از زبان غیر کلامی

 تناقض و ناهماهنگی در بیان و انتقال اطلاعات

 تکاپو برای رسیدن به قدرت 

حدس و گمان هایی که تنها رضابت فردی را به همراه دارند

برداشت های ناصحیح از یک موقعیت معین

تفاوت طرز تفکر افراد

درک ناصحیح: 

افراد نسبت به محرک های موجود در یک محیط از خود واکنش های متفاوتی را نشان می دهند.

هر یک از ما برای رسیدن به عمق مطالب میانبرهای مخصوص به خود را دارد. در مسیر عبور از این میانبرها است.

که فرد دچار اشتباهات زیادی می شود. از جمله مهمترین این سوء برداشت ها تصورات قالبی و کلیشه ای از دیگران است.

چه بسیار اتفاق می افتد بدون اینکه شخصیت طرف مقابل را ارزیابی کنیم. تنها به این دلیل که وابسته به ارگان و یا  سازمان خاصی است در مورد او قضاوت می کنیم.

تجربیات شخصی (مهارتهای ارتباطی)

زمانی که می خواهیم مسئله ای خاص را در ذهن خود تحلیل و بررسی نماییم. عموماً رجوع می کنیم به تجربیاتی که در گذشته در مورد آن کسب کرده ایم.

اختلافات فرهنگی:

ارتباط زمانی به موفقیت می رسد که طرفین برقراری یک رابطه اطلاعات دقیقی از ارزش ها، علایق و مفروضات طرف مقابل در ذهن خود داشته باشند. و این امری است که فرای مرزهای جغرافیایی می گنجد.

 

در پایان در مورد شناخت خود و برقراری ارتباط مؤثر، توجه شما را به بخشی از گفته های جناب آقای مهندس کیمیایی

در برنامه حرف حساب شبکه اول صدا و سیما، در زمینه اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی و کاری در بحران جلب می نمایم:

 

رؤیا دولتداد

مشاور پشتیبانی گروه مشاورین پریمیوم