عوامل رضایت شغلی چیست؟

عوامل رضایت شغلی چه تاثیری در کسب و کار شرکت ها دارد؟

تعریف دقیقی از رضایت شغلی و مشکلات کارکنان وجود ندارد دلیل عدم وجود چنین تعریفی رضایت نداشتن

کامل مدیران از کارکنان است.

 

عوامل رضایت شغلی

عوامل مختلفی در رضایت کارکنان شرکت ها تاثیر می گذارد.

مدیران نیز باید به مسائل فراوانی دقت کرده تا کارکنان خود را خشنود سازند. در این مطلب به بررسی عوامل

عدم رضایت شغلی اشاره می کنیم با پدیده فکر مهتر همراه باشید.

 

تعریف رضایت شغلی

رضایت شغلی در خیلی از فرهنگ ها به معنی احساس خوشبختی و شادی از کسب و کار می باشد.

با این که این تعریف جوهر اصلی رضایت شغلی است اما رضایت شغلی از نظر مردم و کارشناسان دید وسیع تری دارد.

 

عوامل رضایت شغلی عبارتند از:

 

محیط کار (رضایت شغلی)

همیشه محیط روی کارکنان تاثیر می گذارد، رنگ دیوارها، نظم مکان، امکانات امنیتی، روشنایی و طراحی و …

در شادی و رضایت کارمندان تاثیر می گذارد.

طبق تحقیقاتی که بر روی بیشتر کارمندان انجام پذیدفته حدود ۸۴ درست از کارکنان بازگو کردند که محیط کار

باعث عدم تمرکز آن ها روی وظایف و تعبیر ایده ها به شکل آزاد گشته است.

به طور عامیانه به دفتر خود بنگرید آیا جذاب به نظر می رسد؟ اگر مکان خسته کننده و بی روح باشد چگونه می توانید

در طراحی آن برای فرهنگ شرکت خود تغییراتی ایجاد کنید.

از ابزارهایی جهت استراحت کارکنان و باز شدن روحیه آن ها استفاده نمایید.

 

رضایت از حجم کار

اگر کارمند احساس کرد حجم کارش افراطی است، بدون شک این احساس روی رضایت شغلی اش تاثیر می گذارد

متاسفانه بیشتر کارکنان در بیشتر کشورهای جهان با تلاش فراوانی کار می کنند تا رقابت کسب و کار خود را حفظ نمایند

اما مدیران به عنوان سرپرست اینجا وظیفه دارند از کارکنان زحمت کش تقدیر به عمل آورد.

طبق تحقیقات صورت گرفته کارکنان در حال حاضر بیشتر از گذشته کار می کنند اما کار سخت باعث افسردگی و تاثیر روی رضایت شغلی می شود.

کارکنان بعد از ۵۰ ساعت کار با کاهش بهره وری روبرو می شوند و کارکنانی که ۷۰ ساعت مشغول کار باشند هیچ گونه

بهره وری را در کار خود ایجاد نخواهند کرد.

 

توقعات کارکنان

کارمند کم توقع یک مشکل برای شرکت به شمار می رود زیرا در ابتدای کار بدون هیچ توقعی وارد شرکت شده و

سپس با دیدن ارتقاء مقام یا افزایش حقوق همکاران به بحث با مدیر می پردازد این امر یا سبب اخراج او می شود

و یا باقی ماندن او در همان رتبه، از همان ابتدای استخدام در هر کسب و کاری توقعات خود را بیان کنید،

غیر ممکن است موسسه ای موفق گردد و آن کارمند اهداف یا توقعات خود را از همان ابتدا بیان نکرده باشد.

از خودتان به عنوان مدیر بپرسید، آیا وظایف کارکنان را تعیین کرده اید؟ در واقع این یک وظیفه است که با

انجام آن خودتان به موفقیت بیشتری دست می یابید.

 

ساعت های کاری و رضایت کارکنان

بهره وری خوب فقط مختص یک کارمند در شرکت نیست، بلکه شرکت با تامین کارکنان مناسب و ساعت های کاری قانونی

هم رضایت شغلی کارکنان را کسب می نماید هم بهره وری خود را افزایش می دهد.

ساعات کاری اضافه نه تنها در افزایش بهره وری تاثیری ندارد بلکه باعث کاهش آن می شود.

افزایش رضایت شغلی کارکنان کل شرکت و ارائه خدمات کلی در سطح کیفیت کار نقش دارد.

 

رازهای ارتباط عمیق کارکنان (رضایت شغلی)

ساخت ارتباطات عمیق با همکاران جهت به دست آوردن تجربه یکی از نقاط رضایت شغلی در شرکت هاست.

اما اگر همکاری دارید که در کار کمک تان نمی کند تا راحت تر باشید، این کار او باعث تمرکز شما روی کار را بیشتر خواهد کرد.

تقسیم مشکلات شخصی و تبادل مشکلات زندگی در محیط کار باعث تقویت ارتباط بین همکاران می شود

اما ارتباط کاری و حل مشکلات کار با کمک تجربیات افراد با تجربه میزان رضایت شغلی را افزایش می یابد.

 

 

پول تنها کافی نیست مثبت اندیش باشید (رضایت شغلی)

کارکنان ابزاری که راحتی و خوشبختی را برایشان به ارمغان می آورد به منافع مادی ترجیح می دهند.

رضایت شغلی

شرکت های تجاری در تلاش اند مجموعه ای از امتیازات را به کارمندان خود ارائه دهند، مانند سالن های ورزشی،

زمانی برای استراحت و … تمام شرایط راحتی باعث مثبت اندیشی در کارکنان می شود.

عدم رضایت شغلی کارکنان سالیانه می تواند هزینه های سنگینی برای شرکت ها داشته باشد.

حقوق (رضایت شغلی)

موضوع حقوق کارکنان سخت و پیچیده و تحکم شما به عنوان مدیر را در مراحل اولیه کار با مشکل روبرو می سازد.

برای برخی کارکنان پول مهم نیست اما حقوق می تواند مانند یک حق عادل در مقابل زحمت به کارکنان تعلق گیرد.

رضایت شغلی

هر فردی می تواند با کار میانگین زحمت خود را تخمین بزند پس طبق زحمتی که می کشند برایشان حقوق واریز کنی

د تا حق کسی ضایع نشود، وقتی کارکنان احساس کنند حقوق شان را طبق زحمت محاسبه نکردید اشتیاق کار خود را

به اسم عدالت کاری خود از دست می دهند.

رضایت شغلی

نظریه عدالت در مفهوم روانشناسی رفتاری تفسیر می کند که هر آن چه که انجام می دهیم و

احساس می کنیم باید مقابل آن را به دست آوریم.

مواردی که در بالا گفته شد، همه از زاویه دید و خواسته کارکنان از کارفرمایان بود.

حال به این نکته بپردازیم که چطور کارکنان می توانند رضایت کارفرمایان خود را بجا آورند و البته خودشان نیز از کار خود لذت برده

و هر روز بیش از روز قبل از کاری که انجام میدهند، رضایت داشته باشند.

رضایت شغلی

در این راستا، توجه شما را به بخشی از سخنان آقای مهندس نیما کیمیایی در برنامه حرف حساب

شبکه یک صدا و سیما، جلب می نمایم:

در ادامه به 5 نکته برای بهترین بودن در کار که با بهره از مطالب سایت بیتوته کسب نموده ام، اشاره می نمایم:

با رعایت 5 نکته زیر در هر کاری بهترین باشید (رضایت شغلی)

وقتی در چالشی گرفتار می آیید بجای خودخوری و حرص و جوش خوردن تنها به این فکر کنید که وضعیت را بهتر کنید.

هیچ چیز را مطلق نبینید.

زندگی بالا و پایین زیاد دارد و آنچه به آن فراز و نشیب در زندگی می گوییم، برای همه کمابیش وجود دارد

و هر کسی به نحوی با مشکلات زندگی درگیر است.

برآمدن از پس مشکلات زندگی نیاز به تدبیر دارد و کسی که با تدبیر و اندیشیدن میانه خوبی نداشته باشد،

چندان نباید امیدوار بود که بتواند با مشکلات کنار بیاید.

البته کنار آمدن با مشکلات و تدبیر چندان هم کار سختی نیست و تنها با دانستن نکاتی چند می تو ان به آن رسید.

1 – سختکوشی مقدم بر هوش ذاتی است

همه ما از اهمیت هوش، دکاوت و خلاقیت باخبریم. اما چنین استعدادها و توانایی های ذاتی ای تا چه حد می تواند

در خدمت رشد و پیشرفت ما قرار گیرد؟!

قدر مسلم است که تا وقتی از آنها درست استفاده نکنیم و نخواهیم آنها را در مسیر صحیح به کار گیریم،

هیچ گره ای از زندگی ما باز نمی کنند.

ثابت شده است که در 95% موارد هوش و خلاقیت بدون سختکوشی و پشتکار هیچ کاره اند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که خیلی وقت ها وجود چنین استعدادهای ذاتی ای باعث مغرور شدن فرد می شود.

2 – 10 هزار ساعت کار خوب است، به شرطی که سنجیده باشد (رضایت شغلی)

در کتابی خواندم که 10 هزار ساعت کار لازم است تا به سطح و مرتبه کارشناسی در کاری دست پیدا کنیم.

ظاهر امر منطقی و درست به نظر می رسد، اما واقعیت این است که اگر 100 هزار ساعت هم کار کنیم،

اما سنجیده نباشد، خبری از کارشناس شدن و به حد تخصص رسیدن نیست.

رضایت شغلی

به عنوان نمونه یک فرد ممکن است در طول زندگی خود 10 هزار ساعت رانندگی کرده باشد،

اما چون این کار را سنجیده انجام نداده است، بعد از 10 هزار ساعت در همان سطحی است که قبل از آن بوده است

و به واقع پیشرفت قابل ملاحظه ای ایجاد نشده است.

3 – بزرگی با شما بدنیا نمی آید، اما می تواند در شما رشد می کند (رضایت شغلی)

خودتان را گول نزنید. منتظر نزول بزرگی و بزرگ شدن از آسمان هم نباشید.

این خود شما و کار و تلاشتان است که منش و صفت بزرگی را به شما می دهد.

شما را در نظر دیگران بهترین جلوه می دهد و می توانید با استفاده از این بزرگی به اهداف بزرگترتان برسید.

4 – بلند مدت فکر کنید (رضایت شغلی)

این یعنی اینکه صبر داشته باشید و برای رسیدن به اهدافتان عجله نکنید.

رضایت شغلی

برای خود اهداف بلندمدت تعریف کنید و آهسته و پیوسته به دنبالشان بروید و پیگیرشان باشید.

راستی به 100 فکر کنید تا به 60 برسید!

5 – به بهتر شدن فکر کنید

وقتی در چالشی گرفتار می آیید بجای خودخوری و حرص و جوش خوردن تنها به این فکر کنید که وضعیت را بهتر کنید.

هیچ چیز را مطلق نبینید.

رضایت شغلی

اگر اینطور نشد، پس دیگر هیچ چیز امکان ندارد و افکاری از این دست تنها شما را از هدف دورتر می کند.

در صدد “بهتر کردن” اوضاع بربیایید که کمترین ضربه و آسیب را از چالش ها متحمل شوید.

با آرزوی موفقیت و شادکامی برای همه شما عزیزان همراه.

رؤیا دولتداد

کارشناس مشاور پشتیبانی گروه مشاورین پریمیوم