با آینده پژوهی، به استقبال موفقیت برویم، آشنایی با روش های آینده پژوهی و استراتژی و  کاربردهای آن

آینده پژوهی و استراتژی

در مقاله ی پیشین، با مفهوم آینده پژوهی آشنا شدیم. در این شماره همان طور که گفته بودیم، قرار است با روش های آینده پژوهی، فواید و کاربرد هر یک آشنا شویم :

روش های آینده نگری، فواید متعددی چون کشف و خلق ایده ها و اهداف مطلوب و ممکن برای آینده را دارد. با تدوین راهکارها و استراتژی های مناسب برای آینده می توان با احتمال بیش تری به، آینده مطلوب دست یافت که محق شدن این امر با آینده نگاری قطعی خواهد بود. با روش های آینده نگری

می توان افراد را به سمت اهداف و برنامه های مطلوب شان، سوق داد.

 

روش های آینده نگری، این مزیت را دارد که علاوه بر آن که افرادرا در جهت دست یابی به اهداف و ایده هایشان یاری می نماید، بلکه به ایجاد دیدگاه های مشترک برای یک سازمان و یا یک کشور هم یاری خواهد رساند.

 

وقتی افراد یک سازمان و یا یک کشور جهت دست یابی به هدفی مشترک همگام و هم سو شوند. و یک ساختار و نظام تدوین یافته برای حصول اهداف شان داشته باشند. به یک اجماع و وفاق عمومی دست می یابند. که تضمین کننده ی آینده ای مطلوب برایشان خواهد بود.

 

برای مثال، وقتی کارشناسان حوزه ی آمار، با یک اجماع و وفاق بتوانند به نتایج مناسب جهت پیش بینی روند آینده جمعیت دست یابند توانسته اند در آینده نگری و یا پیش بینی جمعیت آینده ایران، موفق شوند و به اتخاذ تصمیمی مناسب دست یابند.

 

با استفاده از روش های آینده نگری می توان تعیین کرد که برای یک تصمیم صحیح چه چیزهایی لازم است:

تقسیم روش های آینده نگری بر حسب اهداف (آینده پژوهی و استراتژی)

 

  • روش های ارزشی

در روش های ارزشی همان طور که از نام آن پیداست، استفاده از روشی است که مبنا و اساس آن، ارزش ها و هنجارها هستند. که در این روش ارزش ها، مقاصد و تمایلات آینده تعیین کننده ی این مهم هستند. که برای زمان حال، چه برنامه ای را می توان تدوین کرد.

  • روش های اکتشافی

در این روش، بر مبنای گذشته و حال به تدوین آینده ای مطلوب و ممکن اقدام می شود.

آینده پژوهی و استراتژی

علاوه بر آن که روش های آینده نگاری، بر حسب اهداف تقسیم بندی می گردند. بر حسب تکنیک -های به کاربرده شده هم تقسیم بندی می شوند. که در ذیل به آن ها، می پردازیم:

 

  • روش های عددی
  • روش های شبه عددی
  • روش های کیفی

 

  • روش های عددی (آینده پژوهی و استراتژی)

در این روش، برای اطلاع از آینده، از اعداد و ارقام (ریاضیات و آمار ) استفاده می شود. در این روش، با استفاده از تکنیک های عددی و با لحاظ قرار دادن اطلاعات مربوط به گذشته و امتداد آن به حال و آینده، می توانند به پیش بینی آینده بپردازند.

آینده پژوهی و استراتژی

از مزایای این روش، نسبتا ارزان بودن آن و مقرون به صرفه بودن آن است. از معایب آن، عدم دقت لازم در پیش بینی آینده است. چرا که در این روش، با امتداد اطلاعات از گذشته و حال به آینده ممکن است به دلیل سرعت بالای تغییرات جهان، بعضی از اطلاعات قابل دسترس نباشند.

  • روش های شبه عددی (آینده پژوهی و استراتژی)

این روش، حد فاصل بین روش عددی و روش کیفی است. در این روش از اطلاعات فردی خبره و یا کارشناس استفاده می شود. در این روش کارشناسان و افراد خبره، برمبنای شواهد و اطلاعات و همین طور انتظارات خویش از آینده، به بیان نظرات خویش می پردازند.

نام دیگر این روش، روش دلفی است.

 

روش شبه عددی یا دلفی در موارد زیر قابلیت استفاده را دارد (آینده پژوهی و استراتژی)

  • وقتی که اطلاعات و داده های مربوط به زمان گذشته، در دسترس نباشد.
  • ممکن است که اطلاعات و داده ها وجود داشته باشند، ولی پردازش آن ها مشکل و مستلزم صرف هزینه باشند.
  • ممکن است که اطلاعات و داده ها، به راحتی و به سهولت قابلیت دسترسی نداشته باشند. و فقط از طریق کارشناسان و خبرگان، بتوان به آن ها دست یافت.
  • ممکن است از طریق روش های عددی نتوان به درستی و نتایج به دست آمده، اطمینان پیدا کرد.

 

پیشنهاد می شود که بخش اول این مقاله را مطالعه بفرمایید

کلید واژه ها : آینده پژوهی، موفقیت، اهداف، استراتژی، کسب و کار، مدیریت

 

 

 

 

آشنایی با روش های آینده پژوهی و استراتژی و کاربردهای آن

ادامه از مقاله…

برای آشنایی بیشتر با نیما کیمیایی کلیک کنید