عادات غلط گفتاری و راه های مقابله با آن در ارتباطات، هنر گوش سپردن

عادات غلط گفتاری و راه های مقابله با آن در ارتباطات، هنر گوش سپردن

توسط گروه مدیران پریمیوم

آیا می دانید که عادات غلط گفتاری، ارتباطات شخصی و حرفه ای شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

 

در روابط بین افراد، حال روابط فردی و یا روابط شغلی و حرفه ای، ممکن است بر اثر ارتباطات غلط گفتاری،

اختلالاتی در روند ارتباط، صورت پذیرد که روابط را از شکل مرسوم خویش، خارج سازد.

این عادات غلط با این 6 حالت ذیل، صورت می گیرد :

 

1-میان حرف دیگران آمدن

2-عدم موضوعیت واحدی مکالمات

3-استفاده از کلمات و جملات تکراری در طول ارتباط

4- ناتمام گذاشتن گفته های دیگران

5-اطاله ی کلام و طولانی کردن بیش از حد مکالمات

6-توجه به اطراف، از جمله نگاه کردن بی جا به ساعت، گوشی تلفن همراه و …

این شش عادت مطروحه، با توجه به گوناگونی اشکال، تماما نتیجه یک رفتار هستند و آن گوش ندادن است.

جهت مقابله با این عادات، رعایت کردن موارد ذیل راه حلی مناسب است :

 

 

  • داشتن صداقت در ارتباط :

 

تعیین موضع و ارائه ی آن به طرف مقابل، کمک موثری است.برای مثال اگر شما شخصی هستید که با بیان کردن مطالب بهتر می توانید به برقراری ارتباط موثر و کارآمد کمک کنید، این را ابتدای ارتباط تان به طور واضح بیان کنید، تا طرف مقابل تان، از گفت و گوی شما، به هدف نهایی ارتباط دست یابد.

 

  • در زمان برقراری ارتباط، متعهد به رعایت اصول صحیح مکالمات باشید :

 

هنگام برقراری ارتباط، خود را متعهد و ملزم به رعایت تمامی موارد صحیح ارتباطات و مکالمات بدانید.

برقراری تماس چشمی، توجه نکردن به اطراف، دور کردن گوشی تلفن، و گوش سپردن دقیق به کلمات

و جملات، از الزامات یک ارتباط صحیح است.

 

  • تمرین مکث، برای آنکه به دیگران اجازه تمام کردن گقته هایشان را بدهیم :

 

اگر از آن دسته، آدم ها هستید که تحمل شنیدن کامل گفته های دیگران را ندارید، با تمرین شمردن تا عدد

5، خود را عادت دهید که به دیگران فرصت دهید که گفته های خویش را به پایان رسانده و آن وقت به بیان

گفته های خویش بپردازید.

 

  • گفته های شنیده شده طرف مقابل تان را خلاصه نموده و سپس جهت تایید درستی آن، به بیان سوال اقدام نمایید:

 

سعی کنید با دقت و ظرافت به سخنان طرف مقابل تان، گوش دهید و پس از به اتمام رسیدن سخنان وی، در

جمله ای کوتاه و مفید، خلاصه سخنانش را بیان کنید و در ادامه بگویید : ” آیا درست فهمیده ام ؟ ” و منتظر

جواب تایید طرف مقابل تان، باشید.

این روش، جهت داشتن ارتباطی مفید و کارآمد، بسیار موثر است.

 

  • از تمرکز بر افکارتان، غافل نشوید:

 

بر افکارتان، کاملا متمرکز باشید تا از بیان جملات تکراری و بی ارزش، خودداری کنید. تمرکز بر افکار به

ادای صحیح کلمات و جملات، تکراری نبودن مکالمات و پراکندگی موضوعی جملات کمک شایان توجهی

می نماید.

 

 

  • نشانه ها و علائم بصری را برای گوش سپردن دقیق، به کار برید:

 

در زمان برقراری ارتباط با دیگران و گوش دادن به مکالمات دیگران، یک شی یا یک وسیله را به عنوان هدف قرار دهید. برای مثال یک کریستال صورتی با برش های بسیار را روی میز قراردهید. هر بار که آن را می بینید به یاد

آورید که باید به وجوه مختلف سخنان  طرف مقابل، گوش فرا دهید.

 

  • اجازه دهید تا اول طرف مقابل تان، حرف بزند:

 

اگر از دسته کسانی هستید که تمام طول مکالمات را به بیان گفته های خویش، اختصاص می دهید،

سعی کنید که اول به طرف مقابل تان، اجازه بیان سخنانش را بدهید و سپس مکالمه خویش را شروع

نمایید. با این کار برای گفته های خویش به برنامه ریزی می پردازید و از اختصاص دادن ارتباط، به ارائه ی

جملات خویش، خودداری می کنید.

زمانی که فرآیند بهبود ارتباطات بین شخصی خود را شروع می کنید، از اعضای تیم تان سوال کنید که آیا در نحوۀ رفتار شما متوجه تغییری شده اند یا خیر. این سؤال این علامت را به گروه تان می دهد که شما در حال بهبود تعاملات خویش هستید و هم چنین اندیشه ی ایجاد تغییرات مثبت در شما، برای آنان حاصل می شود.

در ارتباطات شخصی و حرفه ای خویش، به رعایت موارد مزبور مبادرت ورزید تا از ارتباطی مناسب و درخور بهره

-مند شوید.

 

تهیه و تنظیم : الهام جلالی فراهانی

دانشجوی مقطع دکتری در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار

2 Comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *