با مدیریت زنجیره تامین ، به کارآفرینی رونق بیش تری ببخشیم

 

تفکر مدیریت زنجیره تامین، از قدمت بالایی که مربوط به هزاران سال پیش می باشد، برخوردار است.

اهرام مصر باستان، نمونه بارز و مصداق عینی از ایده های زنجیره تامین است که قدیمی ترین پروژه این

حیطه هم محسوب می شود.

 

زنجیره تامین و مدیریت آن، در هر سازمانی با ماموریت اصلی آن سازمان به منظور برقراری ارتباط

بین وظایف مهم کسب و کار با فرآیندهای کسب و کار در داخل و سراسر شرکت، هماهنگ و یکپارچه

است. تمامی فعالیت های جریان تولید محصول شامل تامین کنندگان، تامین کننده ی تامین کنندگان،

عملیات ساخت و توزیع به مشتریان و مشتری مشتریان از منبع اصلی مواد خام به مصرف کننده نهایی و

هم چنین بازگشت و بازیافت محصول، مواردی هستند که در حوزه زنجیره تامین گنجانیده شده اند، که

هماهنگی فرآیندها و فعالیت ها در سراسر عملیات بازاریابی، فروش، طراحی محصول، امور مالی، فناوری

اطلاعات و سایر فعالیت های عملکردی، از فعالیت های مدیریت زنجیره تامین محسوب می گردد.

 

هر شرکتی، اعم از شرکتی با سابقه فعالیت طولانی و یا شرکتی نوپا، فعالیت های مربوط به طراحی، تولید،

توزیع محصولات خویش را انجام می دهند و مجموعه ای از فعالیت های انجام شده برای طراحی، تولید،

بازار و توزیع را زنجیره ارزش می گویند که بازتابی از گذشته، استراتژی و فعالیت های اقتصادی اساسی

هر شرکت و یا کسب و کاری است.( مفهوم زنجیره تامین از مفهوم زنجیره ارزش مشتق شده است. )

پنج فعالیت اولیه برای تولید هر محصول که با نام ” عمر محصول ” شناخته شده اند، فرصت هایی را

برای شرکت هایی با زنجیره تامین کارآفرینانه ارائه می دهند که

این پنج فعالیت عبارتند از :

 

  • تدارکات درونی ( شامل گرفتن محصول از تامین کنندگان و انجام فرآیند فیزیکی دریافت محصول)
  • عملیات ( همان تبدیل است که شامل تبدیل فیزیکی برای شرکت های تولیدی و تبدیل زمان و

تبدیل مکان برای شرکت های توزیعی )

  • تدارکات بیرونی ( انجام انتقال فیزیکی محصولات از محل عملیات به مکان های مشتریان )
  • بازاریابی و فروش ( توسعه و اجرای راهبردی برای بازاریابی و فروش، اعم از قیمت گذاری، تبلیغ

محصول، بسته بندی، نام تجاری و … )

  • خدمات پس از فروش ( ارائه پشتیبانی خدمات نگهداری پیشگیرانه، تعمیر اصلاحی و تامین قطعات

با قابلیت اطمینان بالا )

 

در بین فعالیت های اشاره شده، فعالیت های پشتیبان ( خدمات پس از فروش )، یک منبع قدرتمند، برای

هر شرکت است که مزیت رقابتی آن هم محسوب می شود. خدمات خوب، می تواند مزیت رقابتی عظیمی

را برای شرکت هایی، ایجاد کند که این خدمات را به خوبی انجام می دهند. فعالیت های پشتیبان، شرکت

-ها را در انجام فعالیت هایشان به طور موثر و کارآمد کمک و یاری می نمایند. بطوریکه، بسیاری از شرکت

-ها به دلیل تمرکز نداشتن بر روی خدمات پس از فروش، زنجیره تامین کارآفرینانه بزرگی را از دست

می دهند.

 

از این رو، حفظ و تداوم یک شرکت در گرو انجام دقیق و اصولی فعالیت های مربوط به زنجیره تامین

است و خوب مدیریت کردن این زنجیره، راهی برای شرکت ها خواهد بود که مزیت رقابتی خویش را

بیش از دیگران، حفظ و ارتقاء دهند. و این ادعا که ” رقابت دیگر بین شرکت با شرکت نیست، بلکه بین

زنجیره تامین با زنجیره تامین است “، تاییدی مجدد بر این مطلب است. زنجیره تامین یک فرصت منحصر

به فرد، برای افزایش ارزش کسب و کار است. و در کمک به رشد شرکت و اضافه کردن به قابلیت نوآوری

شرکت، موثر و کارآمد می باشد.

مدیریت زنجیره تامین

اما چگونه زنجیره تامین به افزایش رشد و ایجاد نوآوری یک شرکت، منجر می گردد :

در یک کسب و کار، اغلب عوامل کلیدی مختلفی برای موفقیت و راهبردهای مربوط به آن به کار می روند

یک کسب و کار، معمولا به وسیله زنجیره های تامین متعددی حمایت می شود که نیاز به فرآیندها و

راهبردهای متعدد برای حصول نتایج مطلوب دارد. گاه این، موقعیت حتی برای سازمان های دارای زنجیره

-های تامین مختلف نیز به کار می رود. شرکتی که محصولات را به مشتریان نهایی خود می فروشد ممکن

است، خدمات نگهداری پیشگیرانه، تعمیر اصلاحی و عملیات را در بخش های بازارهای جایگزین نیز

بفروشد. یک شرکت ممکن است یک ساختار زنجیره تامین برای محصولات نهایی و یکی هم برای خدمات

نگهداری پیشگیرانه، تعمیر اصلاحی و یا عملیات کسب و بازار جایگزین خود داشته باشد.

 

از این رو، با لحاظ قرار دادن متعدد بودن زنجیره های تامین در هر شرکت و یا کسب و کار و اینکه

محصولات و خدمات متفاوت، به زنجیره های تامین متفاوتی هم نیاز دارند، بنابراین برنامه ریزی و طراحی

زنجیره تامین، برای رقابت موفقیت آمیز در بازارهای مختلف، به یکسانی گستره اجرایی یا عملیاتی نیاز

دارد.

 

اینکه، زنجیره تامین با مفهوم و به عبارتی عملکرد کارآفرینانه همراه و همگام باشد، باید منشا و سرآغاز

ایده های کارآفرینی را پیدا نمود. ژوزف شومپیتر، که عنوان پدر کارآفرینی را به خود اختصاص داده است

و همین طور تئودورلویت، الیور ویلیامسون، افرادی هستند که با انتشار آثارشان در مجلات معتبر اقتصادی

از جمله اکونومیست مفهوم دقیق و صحیح کارآفرینی را القاء نموده اند. ایده زنجیره تامین کارآفرینانه،

شامل شکل های متفاوت ادغام ها، از جمله مالکیت ها، ادغام های آشکار گرفته تا سرمایه گذاری های

مشترک و سایر ساختارهای همکاری و مشترک میان دو یا چند بخش باشد.

مدیریت زنجیره تامین

شش کارآفرین بزرگ کسب و کار که هر یک با نوعی زنجیره تامین، فعالیت خویش را شروع نمودند،

توانسته اند در طول تاریخ، ایده زنجیره تامین کارآفرینانه را تدوین و اجرا نمایند، از جمله :

 

و همین طور، افرادی چون ویتنی، تیلور و فورد همگی افرادی نوآور و کارآفرین در طول زنجیره تامین

هستند که هریک، بر حسب نوع فعالیتشان عاملی را برای دستیابی به زنجیره تامین یافته اند. برای مثال

استی لادر، خرده فروشی را انتهای زنجیره تامین دانسته است و یا مثلا مایکل دل مشاوره را انتهای

زنجیره تامین، شناخته است.

هم چنین، شرکت های نوآورانه و کارآفرینانه هم که در صنایع مختلف فعالیت دارند، در شکل گیری

ایده های زنجیره های تامین کارآفرینانه، نمونه هایی مهم و قابل توجه هستند،

 

از جمله :

 

شرکت سسیکو سیستمز ( خریدار شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه های کابل، سیستم

-های امنیتی، خدمات سیار، خدمات مشارکتی و … )

 

شرکت دل ( ارائه دهنده خدمات و فناوری های نوآورانه در خصوص تلفن همراه، کامپیوترهای شخصی )

 

شرکت نشنال اویل ول وارکو ( بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات صنعت انرژی جهان )

 

شرکت سسیکو ( شرکت پیشرو در فروش، بازاریابی و توزیع محصولات غذایی به رستوران ها، مراکز

بهداشتی و درمانی و … )

 

مخلص کلام اینکه هریک از کارآفرینان برای توسعه ی کسب و کار و شرکت خویش، یک هدف بزرگ و

عمده را در نظر گرفته اند تا بر اساس آن بتوانند، زنجیره تامین خویش را تشکیل دهند.

اما شکل گیری تفکر کارآفرینانه، همیشه به سادگی میسر نیست، بلکه موانعی هم در این راه وجود دارد.

از جمله کمبود آموزش در زمینه کارآفرینی و نوآوری و رشد، توجه نکردن رهبری به نوآوری و رشد،

تمرکز راهبردی نامطلوب بر نوآوری و رشد و موانعی دیگر.

مدیریت زنجیره تامین

اما با 5 شیوه تفکر می توان به مقابله با مشکلات مطروحه پرداخت :

 

  • تفکر تمرکز بر مشتری،
  • تفکر تمرکز بر رقابت،
  • تفکر تمرکز بر تامین کننده،
  • تفکر تمرکز بر نوآوری،
  • تفکر تمرکز بر فرآیندهای داخلی

 

مقالات مفید و پربازده مدیریتی را در این سایت مطالعه فرمایید.

کلید واژه ها: زنجیره تامین, کارآفرینی, سازمان, کسب و کار, مدیریت, زنجیره ارزش, محصول, مشتریان,

کارآفرینی, رقابت, موفقیت, سرمایه گذاری, نوآوری, مدیریت زنجیره تامین